søndag 9. september 2012

Septemberfavoritt...

I septemberkonkurransen hos Anne Moseplassen er min favoritt i September Duehode Chelone obliqud . Opprinnelig fant jeg planten på kolonihagens felleskompost og siden har jeg hver september gledet meg over den rike blomstringen:

Det jeg liker med planten i tillegg til fargen er at den står oppreist uten oppbinding uansett  hvor mye det blåser. Humlene liker også Duehode og finner nektar inne selve blomsten.

(Takk til Anne Moseplassen for lenken til hennes beskrivelse av Duehode)

12 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Hei Randi :)
Så flott at du er med på konkurranse! Nå har jeg tryllet deg inn i lenkedingsten :)

Nydelig deltager, jeg falt jo selv helt for denne i fjor som du jo veit.

Marit sa...

Nydelig farge på den. Hyggelig med noe som blomstrer såpass sent som nå. Lykke til!

Trine sa...

Oj, den var kjempefin! Den skal jeg merke meg, takk for tipset!

MarJE sa...

Flott plante og farge. Ekstra kjekt når den er stødig i all slags vær.
Lykke til!!

Mariann sa...

Skjønner godt at du valgte den, den er nydelig!
I dag har vi hatt en fantastisk fin dag her. Litt vind, men det gjorde ikke så mye. Jeg har vært ute det meste av dagen.

Unknown sa...

Å den er flott , og fargen på blomstene er så fin til bladverket.

Ha en fin ny uke , Marit.

Ranten sa...

En staselig staude i høsthagen! Så jeg ønsker lykke til i kkonkurransen! Klart en verdig kandidat :)

krepsemor sa...

Denne er flott, ja! Jeg har den ikke selv, men det kan fort bli :)
Nydelig farge, og fint med planter som tåler litt vind uten å legge seg flat!
Lykke til!

Mandelhjärta sa...

Så lekker denne var! Nydelig farge - litt som lyng...
Lykke til!

Christine's foto sa...

Søt blomst med kjempefin farge.

Bille sa...

Ja Duehode er nydelig! Den jeg sådde og plantet i feriehagen i fjor var blitt nokså frodig og fin allerede i år! Og neste år, da...! Jeg har den rosa, tror ikke jeg har sett den hvite sorten.

Underberget sa...

Et vakkert bidrag! Jeg oppdaget duehode på plantesalg i høst og kjøpte tre stk til det nye runde bedet mitt. De blomstrer fortsatt og fargen passer perfekt med rosen Louise Odier:-)