søndag 20. juni 2021

Verandaen i Juni...

Det er frodig på verandaen i juni både blomster, busker og mye salat. I år har jeg kjøpt frø av plukksalat som klippes og vokser opp igjen og har spist salat i over 1 måned:


 

Det er et godt år for blåbærbuskene, de er fulle av bær som foreløpig er i kart:


Allyssumen blomstrer i verandakassen, den er ikke sådd i år men har frøsådd seg selv. Stemoren har tatt farvel for i år og jeg har plantet ut Lobelia som ble frøsådd i februar men har foreløpig ikke kommet i blomst:


Det ble i år kjøpt inn ny Hengpelargon til ampelen på veggen, den skal jeg ta inn til vinteren Under den blomstrer det en Stemor i rødt:


I år som i fjor har jeg fått maur på verandaen, trodde ikke de ville overleve den kalde vinteren men det har de gjort. De må ha kommet med noe jord eller klatret opp på verandaen. De har prøvd å flytte inn i terskelen, men nå har jeg strødd mye kanel og det liker de ikke. Tror de har flyttet til en av blåbærbuskene.

I dag er det grått og meldt regn i ettermiddag, så det blir å gå tidlig i hagen før regnet kommer...

4 kommentarer:

Marit sa...

Så flotte blåbærbusker! De får du mye glede av senere i sommer. Maur er et problem her også. Jeg har kjøpt en spray som heter permentin (tror jeg den heter) og den virker mot div. insekter. De liker ikke lukten og holder seg borte. Jeg sprayer der de pleier å komme inn, og da ser jeg ikke noe mer til de.

Ha en fin søndag!

fruens flora sa...


Hei Randine.Det blir mye blåbær her også. Her er det også mye maur. Jeg sprøyter når jeg ser de. Ikke greit å ha de i hagen.
God uke til deg.
Hanne-Lise.

Villrose sa...

Fin salatavling! Var alt for treg til å så plukksalat i år. Håper de vil spire i varmen. Bor omtrent i skogen, så her er maur overalt. Synes det har blitt enda flere, og inn vil jeg ikke ha dem!
Ha en fin uke!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Her er det også mye blåbær i år, og det er bra, for i fjor var det ingenting. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg