søndag 31. juli 2022

Tid for astilber...

 Det er tid for Astilber i hagen, de var på parsellen da jeg overtok den. Jeg liker de godt og de finnes flere steder og blomstrer, har ingen navn på dem. Først en lys rosa: 



Ved hytteveggen vokser en litt mørkere rosa som jeg liker godt:


 

Er plaget med mye bregner i hagen, de trives og dukker opp mange steder, men ikke lette å fjerne. Denne Astilben vokser sammen med Fredløs, Fredløs er en av de plantene som fortrenger skvallerkål og kveke , derfor får den stå:



Præriemjødurten har startet blomstringen, de blir klippet ned om høster og vokser et par meter på en sesong:


Etter et par dager med fint og passe varm temperatur, er vi tilbake til en regnværsdag. Da blir det pause i hagingen i dag, meldt fint hagevær i  morgen, da må jeg luke stien utenfor parsellen...

2 kommentarer:

Marit sa...

Astilber er så flotte, og de blomstrer her også i mange farger nå. Du må få plantet deg noen hvite astilber du som er så glad i hvite blomster :)
Jeg fikk krypfredløs her en gang jeg kjøpte et stort jordlass. Jeg må innrømme at den er jeg ikke glad i.
Jeg håper på regn i dag, men regnet har sluttet å komme hit. Hver gang yr melder noe, så kommer det bare noen dråper.

Ha en fin søndag!

fruens flora sa...


Hei Randine.
Fint med astilber. De står i blomst her også. Ja, mye jeg skulle gjort. Ikke så lett med denne ryggen så jeg får mannen til å hjelpe meg.
Regnvær her også i dag.
Ha det godt.
Hanne-Lise.