lørdag 16. april 2011

Fint påskevær...

Etter flere dager med regn var det i dag oppholdsvær og turen gikk først til Plantemarkedet for mer jord og en pose skjellsand. Klarte i dag å la være å kjøpe flere stauder, det gjorde jeg nemlig i går. Da syklet jeg ned for å sjekke årets stauder og med hjem ble en hvit Løytnantshjerte og en rosa Storkenebb. Utvalget var bra så det blir nok flere turer.

Deretter dro jeg ned i kolonihagen som ligger like i nærheten og det var mange folk i hagen. Satte ned de nyinnkjøpte staudene og spadde opp en Tjæreblomst som nesten hadde forsvunnet i noen lave stauder. Tilsammen ble det tolv nye planter som ble fordelt rundt i staudebedene.

Egentlig har jeg lite vårblomster bortsett fra de forvilla rosa Hagelerkesporene og to stakkerslige påskeliljer. Noen tuer med lilla primula lyser opp sammen med noen blå små løker. Men snart blomstrer flere Lungeurt foreløpig er det bare en som har sprunget ut:


Jeg går og venter på at de hvite Kubjellene skal spring ut, men enten venter de på solen eller kanskje de ikke liker alt regnet som har kommet i det siste:



Det er totalt 18 knopper og jeg venter spent på når de springer ut.

Påsken skal tilbringes i hagen når været er bra eller med opp-pussing av kjøkkenet hvis det regner, det er greit å ha værmessige alternativ...

4 kommentarer:

Røsslyng sa...

Masse herlig blomstring du har i vente, hvit kubjelle er kjempeflott. Dessverre trives ikke kubjeller hos meg, de kommer aldri opp igjen etter vinteren.
Kos deg i hagen i påska og ha en finfin helg! Ser ut for at du er kommet godt i gang med det meste :)

Mariann sa...

Den hvite kubjellen blir nok et syn når blomstene åpner seg.
Håper fineværet kommer nordover også etterhvert.
Ønsker deg en forsatt fin helg og en strålende påske.

Marit sa...

Hvite løyntnantshjerter er nydelige! Den hvite kubjellen blir nok også fin ja. Ha en flott påske med masse fint vær!

Vigdis i Romerikshaven sa...

Kubjeller og pulmonaria er veldig fint. Til vinteren skal jeg teste om det er liv i mine kubjellefrø - det er herlig med tidlige blomster i dette kalde landet vårt. Fortsatt god helg!