søndag 1. september 2019

1. september...

Det er 1 september i dag og første høstmåned. Været har blitt kjøligere, men jeg håper på en fin hagehøst. Det er mye som kan gjøres i hagen, noe skal fjernes og annet skal settes ned i bedet. Håper også at været gjør at jeg kan klippe ned forvokste busker. En av de som mange greiner skal ned på er Aroniabuskene, det er utrolig mye bær i år og en hagenabo henter heldigvis bærene. Ellers blir de til mat for stæren som også liker Aronia:


I år er det lite frukt på trærne, tror jeg har sett 1 eple og funnet 3 plommer, det var det kalde været med nattefrost i mai som er årsaken tror jeg. Vepsen har funnet plommene og veps sloss jeg ikke med:



I år sådde jeg Ringblomstene på verandaen for de siste årene har sneglene spist opp alle de små spiren. De har i år stått i en verandakasse i hagen og blomstret bra. Gult er den dominerende fargen for Ringblomster og jeg liker best de orange:



Det er 13 grader i dag, litt kjøligere enn det har vært de siste dagene og delvis skyet. Det kan bli en liten hagedag, hvis det ikke kommer regn...

4 kommentarer:

Marit sa...

Ja, første høstdag i dag, og været har blitt mer høstlig nå. Frosten i mai ødela mye, ja. Trist, men lite å få gjort noe med. Veps er ikke noe å sloss med, nei ;)

Ha en fin søndag!

fruens flora sa...


Hei Randine.
Første høstdag. Her har vi hatt et nydelig vær. Håper det varer.
Lite frukt her også. Kulda i mai ødela mye.
God uke.
Hanne-Lise.

Villrose sa...

Ja, nå er det første høstmåned. Temperaturen er fortsatt behagelig, og vi har grillet og sittet ute til langt på kveld. Håper på en mild høst!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Tenk så forskjellig det kan være i hagene våre. Her har det vært enormt med plommer og ingen veps. Aronia har jeg ikke lenger, savner den litt. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg