onsdag 3. februar 2010

Noen bor i telt...

På grunn av kulde bor noe av frøsådden i telt av gladpack på kjøkkenbenken. Tomatene har foreløpig ikke spirt, men det har ruccolaen og alle tre chiliene i nabopotten. Duftpelargonene har jeg ikke sett snurten av ennå, men har lest at det kan ta en måned før de spirer. Selv om jeg er utålmodig får de en sjanse ennå før jeg sår flere.
Etter 4 døgn med snøvær kunne vi endelig se sol og blå himmel idag. Kulden holder seg, men solen skinner og det er stadig mer sol på verandaen. Midt på dagen gikk jeg ut på sokkelesten og hentet frem solstolen, puten og et pledd. På med vattert jakke, bukse, skjerf, lue og en kopp varm sjokolade, der trosset jeg snø, vond rygg og skuldre.
Kunne sitte 1/2 time før kulden fikk meg inn igjen i varmen, men litt snø smeltet i solen.
Ellers er det fortsatt innehaging eller litt stell av stueplantene og frøspirene. Omsider vet også jeg hva ull-lus er for det har jeg fått på Ildtoppen, leste at den var utsatt for Ull-lus i en stueplantebok, så den lever en usikker tilværelse et sted alene i stuen. De hvite julestjernene lever fortsatt i beste velgående og det får de nok gjøre til det blir varmere tider...

3 kommentarer:

elle-melle sa...

Var det årets første verandatur?
Den var nok deilig tenker jeg - og sikker kald også. Her er det ingen snøsmelting selv om solen titter fram av og til. Tenk at vi skulle få det så vinterlig i år:)

Jeg har ikke sådd tomatene ennå og jeg tenker å vente litt til. Bra med telt for de sarte små:)))

Marit sa...

Du er jammen tøff som setter deg ut på verandaen selv om det er kaldt! Jeg er så pinglete, at her må snøen vekk før jeg tenker tanken på uteliv.
Ullus er noe ekle greier, prøv med Q-tips dyppet i rødsprit. Det liker de ikke!

orchis sa...

Utekos i februarkulde... :o Ikke verst! Du er tøff, du.
Ullus er noe herk! Har hatt god effekt med sånne provadotabletter. Virker raskere om du løser de opp i vann, og vanner med det. Men ikke få vannet på huden - tror ikke det er særlig sunt...
Ha en god dag!