søndag 8. august 2010

Sensommerhaging...

Jeg synes det har begynt å bli litt høstlig, selv om temperaturen er fin til litt sensommerhaging. Det mørkner tidligere om kvelden og blir senere lyst om morgenen. Det kan også ha sammenheng med at vi har hatt mye overskyet vær.


Hagen bærer preg av at sommerblomstringen er over og høstblomstringen ikke har startet ennå. Tiden i hagen går med til luking av ugress, greit å få tatt unna endel før høsten kommer for fullt. Det må ryddes i bringebærkrattet og i mine overgrodde områder, som dette med Fredløs og hagenaboens rips:


Det som fortsatt blomstrer i tillegg til alle ringblomstene er Perleevighetsblomst og gjennblomstring av Blodstorkenebb:


Så har jeg endel planter som sprer seg som ugress, deriblant perikum og oregano som dukker opp alle steder. Det blir litt av et arbeid å få dem fjernet fra hagen, men jeg får ta litt om gangen.

Av andre høstprosjekter blir det å fjerne tilveksten på busker og trær, og kanskje spavende grønnsakbedene som dette året er fullt av Agurkurt og ringblomster. Det ligger også en sekk med skjellsand som skal strøs ut over gress og i bedene. Den kan også bli liggende til våren, det vil tiden vise....

4 kommentarer:

Vigdis i Romerikshaven sa...

fredløsen og ripsen er flotte sammen! Ønsker deg en fin hageuke!

Herdis sa...

Du har visst fått igjen hageinspirasjonen din du! Det har eg og endeleg, og det er godt. Livet er best når ein får brukt litt tid og krefter i hagen med jamne mellomrom;-)

elle-melle sa...

Ennå er det mye fint i hagen din selv om sommerblomstringen er over.
Ripsen var fin sammen med fredløsen.
Om sekken med skjellsand blir liggende til neste år så tror jeg ikke den har vondt av det:)D
Godt at hagegleden din er tilbake, bare pass på å nyte alt du kan.

Marit sa...

Ripsen og fredløsen var bare helt nydelig i sammen! Det er så artig å se ulike plantekombinasjoner i sammen!