fredag 14. januar 2011

Tur i hagen og frøsådd...

Etter mange dager med isholke og skiftende vær mellom regn og snø, er det nå blitt snøfritt selv om det ligger litt isrester igjen. I er anfall  av optimisme tok jeg frem sykkelen og syklet ned til hagen, som bare ligger 5 minutt unna. Med isfrie fortau og en nyoverhalt sykkel gikk det strålende i nedoverbakkene, kondisen ligger lenger tilbake enn det er ønskelig. I hagen lå isen fortsatt på stiene og jeg klamret meg til hekkene på veien ned til parsellen:



Store deler av hagen var islagt og men gresset (eller mosen) er gulgrønn, jeg kikket litt rundt og så på syrenen og klematisen som har bladanlegg klar for en ny vår.

Inspirert av hageturen og den stigende måneden har jeg funnet frem litt ulike frø for å så i morgen:
Zinnia Gigant Wine Bouquet
Salvia "New dimension blue"
Verbascum "Chaxi Album"
Ruellia "Southern star mixed"
Orange scented Thyme  alle fra Plants og Distinction
Anisisop
Glansmalva begge fra Impecta
Salvia Scarea var Turkestanica Alba fra T&M

De store frøene ble lagt i vann over natten og de små sår jeg direkte. Alle frøene blir satt på kaldt soverom og kan spire når og hvis det passer dem.

Det er meldt stigende temperatur til helgen opp i 7 - 8 grader med regn og kuling, med andre ord et godt innevær...

3 kommentarer:

Vigdis sa...

Det er godt med en tur ut! Jeg har vært på en skitur i dag, men er i en elendig form, men vi må bare holde på, ikke sant!? Tenk at klimaet er så ulikt i landet vårt - jeg fryder meg over å se hagen din såpass bar for snø!

Lykke til med sådden og god helg!

Marit sa...

Åhhhh, gjett om jeg er misunnelig på deg med det føret/været! Tenk å kunne sykle igjen nå...
Får håpe du får bra spiring på frøene dine. Hyggelig med vårlige sysler inne.
God helg!

Mari sa...

Sier som Vigdis jeg! Er nesten vår hos deg jo :D
Har sådd den verbascumen og hvis den jeg har stående i barnehagen er riktig merket så kan du glede deg! Kos deg med frøa :)