mandag 13. juni 2011

Pinsehaging...

Yr har ikke vært heldig med meldingen av pinseværet på våre kanter, det har ikke vært så mye sol som det var meldt. Imidlertid har det vært et bra hagevær, overskyet, vind og rundt 15 grader. Mye av tiden har gått med til luking av grønsakbedene som er overgrodd av bjørnemose. Det blir nok sommerens store prosjekt å fjerne den fra bedene sammen med alt det andre ugresset som popper opp. Jeg har gledet meg over Bondebønnene med røde blomster, de er flotte synes jeg:


 I pinsen har jeg også tenkt på at de to store staudebedene bør inneholde samme type blomster, så det blir nok en stor flytting av planter mellom bedene til høsten. På denne tiden av året er det Storkenebb, Akeleier og Frøstjerneakeleier som dominerer i bedene. Senere på sommeren lyser de rosa Sarene og Sitrontimianen opp,  før høstblomstringen begynner.

Dagliljene har startet blomstringen og Irisblomstringen er på topp:


Det var meldt regn i dag men det har foreløpig vært oppholdsvær og fin temperatur.

2 kommentarer:

Marit sa...

Yr melder mye feil, men det er jo ikke så verst når det blir bedre vær enn det var meldt. Dagliljene og irisene var flotte!

Bille sa...

Hei! Så at dagliljene mine i feriehagen var i ferd med å starte blomstringen nå før pinsen, men rakk ikke å se noen blomster. Irisen min blir det nok ikke blomstring på i år i det hele tatt. Luking høres kjent ut... Håper du skriver mer om planlegging av de to bedene, jeg er ikke flink til å planlegge og kan nok plukke opp ett og annet hos deg. Ha en fin uke :)