søndag 20. september 2009

Vakker søndag i september....

Etter natten og morgenens regn, klarnet det opp fra nord som det ofte gjør på våre kanter. I dag har jeg vært på hytten og lest av strømmen som jeg må. Vakkert vær ute ved sjøen, selv om jeg stadig ikke savner hytten som det store barnet og familien bruker når de er på mine kanter.

Dagens bilde er av Hagtornbærene, som jeg ikke tør bruke selv om det står at de er hjertestyrkende. I år er det mye bær og de lyser i rødt og er vakkert mot det grønne bladverket. Bildet er fra i går da jeg fikk somlet meg ned i hagen og klippet litt mer gress. Fortsatt er det noe gress under bærbuskene, som var for høyt å klippe med manuell klipper.

Stadig blomstrer det endel i hagen og gresset gror som bare %#=?&#", i det fuktige og milde været. Noe gress og kanter ble klippet med saks og det går greit, litt ugress fjernet. I tillegg hentet jeg reste av sommer-eplene og laget litt mos i går kveld. Eplemos er greit å lage og holder seg bra i fryseren, men nå er fryseren full for i år. Aromaepletreet har heldigvis ikke så mange epler i år og de kommer senere. Det eneste som fortsatt ikke er høstet er potetene og hvitløken, løvet er vekk og hva som er under vet jeg ikke. Spaden må nok hentes frem for å sjekke hva som ligger under jorden. Små poteter er greit, de kan bakes i ovnen med salt, pepper og olje i ildfast form. Ellers er det stadig endel som bør ryddes opp i etter årets sesong, men jeg tar litt om gangen.

Solen skinner stadig og det er rundt 14 grader...

3 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Selv om sola har til tider dukket opp her på Lillehammer, så har jeg hatt inne tjeneste i dag.
Små poteter som er bakt i ovenen er jo helt herlig.

Marit sa...

Eplemos er kjekt å ha i fryseren, det er helt sikkert. Jeg fikk i forrige uke en kasse med epler og to kasser med små pærer. Må prøve å få gjort noe med de. Pærekake, finnes det tro? ;-)

Randines hageblogg sa...

Hei iris

Pæreoppskrifter finner du på www.frukt.no og søke på pærer.

Lykke til!