fredag 8. januar 2010

Frøsåing eller ei...


Frøsåing eller ei er det store spørsmålet i disse kalde tider. Klarer jeg å la være, niks pillipix. Etter at min siste frøbestilling kom og i et anfall av et eller annet la jeg i vann noen sukkererter og salad leaves speedy mix på den siste sto det: "A really quick growing mix for those gardeners who can not wait!" I dag ble begge sådd og får bo ikjøkkenvinduet. Sprayflasken ble hentet inn fra kulden på verandaen og tint med varmt vann. Tomatene og chilien skal ikke sås før 15 januar i år har jeg bestemt, da stiger månen på ny. Mine hvite julestjerner lever fortsatt i beste velgående og foreløpig er ikke den første primulaen kjøpt inn. Det kan jeg som pleier å kjøpe primula i romjulen bekymre meg over...
Siden jeg er så lei av kulde og snø har jeg gjemt termometeret bak kaffeboksen på kjøkkenet, for ikke å være så opptatt av temperaturstigningen. Det er meldt stigende temperatur og det er et flott vintevær. Stavanger kommune bruker 1 million hver dag på å flytte vekk snøen og regner ikke med at snøberget smelter før i mai. Ellers kan jeg ikke klage som bor godt og varmt i et hus med vannrør som jeg aldri kan huske noensinne har frosset i alle årene jeg har bodd her...

4 kommentarer:

Marit sa...

Ja, det er mye som kan bli anneledes hos deg når det blir sånn kulde. Denne kulda er vel ikke vanlig i Stavanger? Her har heller ikke vannrørene frosset, enn så lenge.
Hvite julestjerner som lever i beste velstående her også. Har ikke hjerte til å kaste de når de er så fine.
Frøbutikker er skumle å titte på i disse kalde tider. Lett å la seg friste...
Ha en varm helg!

elle-melle sa...

Godt at du kan kose deg med frøsåing mens du lengter etter varmegradene:)
I år har jeg bestem at tomater SKAL såes i år. Jeg glemmer ikke så lett hva som skjedde i fjor da jeg tok sjansen på å kjøpe ferdige planter.
Men nå får jeg se når det blir, sannsynligvis ikke så tidlig som deg. Og hvorfor er det lurt å så når månen stiger?

Elsa sa...

Dette med å så på voksende måne har jeg ikke hørt om før du skrev om det. Nå er det nymåne i midten av januar så da passer det godt å begynne såingen:)
Håper verste kulden har gitt seg til da også.

Ha en fin helg randine:)

Mari sa...

Bra du minnet emeg på denne månen igjen, Randine. Burde funke på staudesådden også det? :) Her står 1 av 3 julestjerner igjen. Den står forøverig fint i samme potte som de avdøde...

Jungelgardiner hos Randine :) Nais ;)Venter til kulda har gitt seg og da følger jeg på :D