lørdag 9. januar 2010

Overtro eller ei...

Omsider kom den første primulaen i hus, en luftetur i nabolaget ga inspirasjon til å gå innom blomsterbutikken. Blomsterbutikken er det alltid like hyggelig å gå innom, mengder av avskårne blomster og et godt utvalg av potteplanter litt avhengig av årstiden.

Etter kommetarene etter forrige innlegg har jeg måttet tenke lenge etter om hvorfor jeg sår på stigende måne.
Lurte lenge på om det var en fiks idee eller hvor i alle dager jeg har det fra. Kikket i endel hagebøker og surfet endel på nettet og fant to lenker Moonmagic fra icelady og Såtidskalenderen fra Biologisk dynamisk forening som understøtter såing på stigende måne. Egentlig er jeg ikke fanatisk og sår egentlig når det passser slik, kanskje det bare er en av mine "diller".

En annen "dille" er at jeg klistret bilder fra frøkataloger på frøposer uten bilder, vil gjerne se hvordan blomster/grønnsaker ser ut. Er ellers snart klar for rydding i frøposene, de nyinnkjøpte holdes for seg. Har ellers kost meg med boken til Karel Capek "Et år i min hage" den er alltid like morsom og lese når en har behov for noe lettere hagelitteratur.

Etter en iskald morgen har temperaturen steget utover dagen, blå himmel og sol. Kulden og finværet skal visst vare fortsatt...

4 kommentarer:

Marit sa...

Nydelig bilde av hvit primula! De er så flotte nå, og bringer bud om varmere vær. Gleder meg til primulaene i hagen blomster til våren.
Såtabeller er intressante, og jeg synes Rudolf Steiners teorier har mye bra.

Røsslyng sa...

Så vårlig og varmende primulabilde.
Jeg har ikke satt mine føtter i en eneste butikk hittil i år, men sjansen for å ta med meg en primula hjem neste gang jeg er på farten tror jeg er ganske så stor...
Ha en fortsatt fin helg! :)

orchis sa...

Såing, planting, beskjæring m.m. ved diverse månefaser følges her også, iallfall av den eldre del av befolkningen. Har testet litt selv, og det virker som det kan ha noe for seg. F.eks. synes jeg at det er lettere å rote stiklinger ved nymåne. Å beskjære ved nemåne kan jeg ikke påstå å ha sett noen virkning av, men gjør det ofte for sikkerhets skyld... :)
God søndag!

elle-melle sa...

Takk for at du gadd å lete opp de lenkene! Skal ta en titt innom dem etter hvert.
Primulaen kom i hus her også i går og det kjennes godt:)
Et år i min hage er virkelig en fornøyelig bok, jeg humrer like godt hver gang jeg leser den. Kanskje det har med måten han skriver på og også selvsagt fordi jeg kjenner meg i igjen i mange av de betraktninger han gjør av hagemennesket:)