lørdag 7. mars 2009

Det ser vårlig ut....

Det ser vårlig ut når jeg ser ut av vinduet, men det er kaldt når jeg kommer ut. Bildet er fra de to krokusene jeg ser fra stuevinduet, de står ensomme i plenen....
Det blåser fortsatt fra sørøst og er ca. 5 grader, flere ganger har jeg prøvd å være på verandaen for å rydde opp etter vinteren men må gi opp og gå inn i varmen.

Har fortsatt planer om snart å få sådd gulrøttene, 12 melkekartonger står klar på verandaen og jeg håpet jeg kunne fylle i jorden, men nei vinden jager meg stadig inn. Gulrøtter blir det nok uansett, selv om det er sent på våre kanter av landet hvor gulrøttene pleier å såes i februar.

Det kalde været førte til at jeg tok en opprydning på det kalde soverommet, som alltid fører det til at jeg flytter rot fra et sted til et annet. Det var såbakker, potter og briketter som ble flyttet fra en kasse til en skuff under en seng. Ja jeg venter besøk i påsken og opprydning i heimen tar sin tid. Selv om gjestene skal bo på hytten ved sjøen, vet jeg aldri hva de kan finne på å lete etter. Det er datteren, barnefaren og barnet som kommer, de to siste er fredelige i forhold til datteren som alltid har noen planer om et eller annet. Koselig med besøk blir det jo, barnebarnet kan jeg ikke kalle "den lille gutten" lenger, han er over to år...

Det har vært 5 grader i dag, varmt i solen og iskald vind, det er meldt kaldt vær hele uken...

4 kommentarer:

Marit sa...

Spennende med egne gulrøtter. Jeg prøvde et år, men synes ikke jeg fikk noe dreis på de. De ble bittesmå. Kanskje du har noen gode triks?

Randines hageblogg sa...

Gulrøttene sår jeg tidlig i melkekartonger og graver dem ned i et bed i mai. Det er mye stein i parsellhagen, derfor blir gulrøttene rettere enn i bedene.

Hjemmelagde gulrøtter smaker best, jeg sår "Nantes 2".

Fotballmamma sa...

Herlig da, tror du har det endel varmere enn meg. Så heldig med blomst på plenen! (:
God søndag til deg

elle-melle sa...

Herlig med krokus!
Jeg oppdaget de første i hagen her i dag. Været var til å bevege seg ut i, og der stod de og lyste så gule og fine mot meg som en bukett med vårsoler.