onsdag 10. desember 2008

Gaver, udyr og arvesølv.....


Skoglykten heter den nest siste av forslagene til ny kolonihytte og det er et flott navn for hytten skal ligge innerst i hagen. Det er det aller beste stedet å være i kolonihagen, bak ligger en steinmur og Hagtornhekken som strekker seg opp mot stien på oversiden.
Jeg elsker å sitte innerst i hagen hvor hagegyngen er og se ut over mitt paradis.
Våknet opp i dag til skøytebane med underkjølt regn og såpeglatte fortau og gater. Jeg hadde bestemt meg for at den store julegavehandledagen var kommet, det var bare å stålsette seg. Utstyrt med bøtte med varmt vann fikk jeg opp bildørene og kom meg ut fra en islagt parkeringsplass med livet i behold.
Turen gikk til byen hvor det erfaringsmessig ikke er så glatt og inn i første butikk, der var det ingen folk så fem julegaver ble kjøpt i en fart. Det viktigste var Ullpledd til min søster som ble pent pakket inn. Hun har gitt andre ullpledd i flere år og tilslutt måtte jeg spørre om hun ønsket seg pledd til jul, det gjorde hun selvsagt. I motsetning til meg som kjøper pledd og har en mengde har hun bare det som jeg ga henne for mange år siden.
Neste stopp var Stavanger eldste Leke- og isenkrambutikk (takk og lov for at slike butikker stadig finnes). To butikkansatte sto og ventet bare på meg (følte jeg), den ene fant det jeg skulle ha og den andre pakket inn fortløpende, Duplo og Koppestell til barnebarnet(han liker å kokelure), små gaver til julestrømpen og av alle ting en badehette til svømmehallen. Nye kaffekrus, brennbare lysmansjetter til lysestaker og reflekser.
Ennå kan jeg huske butikken fra jeg var barn og er imponert over den servicen de gir sine kunder.
Udyret er pelsen som har kommet ut av skapet, tidligere bodde den på loftet. Nei jeg er ikke en stolt eier av en pels, men den stammer fra et år jeg fikk en mengde penger igjen på skatten og havnet i en skinnbutikk. Derfra gikk jeg ut med Udyret, det bodde lenge på loftet men har nå flyttet inn i et klesskap. Utrolig god og varm når nordavinden og kulden kryper inn i kropp og sjel. Den er et alternativ til vinterkåpe og er nesten helt fotsid, men den er kommer for tidlig ut av skapet i år - julehelgen er en passende tid.
Arvesølvet referer til at jeg har pusset sølv, heldigvis er det ikke mye. Men det minner meg alltid om Speiderjobber før jul med sølvpuss hos gamle tanter og jeg hater lukten av sølvpuss. Det er en jobb fylt av gamle minner, men jeg liker å pusse mine sølvsmykker. Vurder å legge inn bilde av ørepynten jeg fikk en gullsmed til å lage av noen gamle T-skjeer. To par av gamle skrøpelige t--skjeer og de er fantastiske, men t-skjeene var så skrøpelige at det nesten ikke gikk å bruke skjeene.
Siden solen sto opp idag har det vært en strålende flott dag, men ishålken har holdt meg inne regner med at det er nok folk til gipsing på Akutten. Det er meldt samme været fremover....

1 kommentar:

elle-melle sa...

Foe en flott ide å lage ørepynt av gamle teskjeer. De hadde det vært moro åse.
Det høres så koselig ut og sitte i vinterkulden å planlegge/drømme om nytt kolonihagehus.