søndag 21. juni 2009

Fin forsommerdag...


I dag har det vært en flott forsommerdag, med strålende sol og litt kald trekk.
Dagens bilde er sitrontimianen fra verandakassen, humlene elsker den og har det riktig travelt med å samle inn nektar. Jeg bruker sitrontimianens blader i salater, tørker endel til the og lager uttrekk til hodebunnsmassasje.
I går ble det en tur i hagen og omsider er broccolien og grønnkålen i jorden, nå gjenstår bare mangolden. Plantene må ha litt størrelse før de flyttes ut ellers blir de oppspist av sneglene. Plantene klarer seg mye bedre når de er litt større er min erfaring.
I dag har det blitt søndagsfred, sol og stolhaging på verandaen, deilig og avslappende og ingen tur i parsellhagen. Litt planter vannes innimellom, såing av sandsennep/ruccola i en leirkrukke, P1 i radioen med Nostalgia og litt kaffe, deilig forsommer med andre ord...
Det er en behagelig temperatur med 13-15 grader i skyggen og vinden er ikke så kald lenger.

3 kommentarer:

elle-melle sa...

Herlig vær her i dag også. Jeg har plantet ut 4-5 mangolder bare for å teste. De begynner å få litt størrelse - og jeg har smakt på et blad. Ikke noe i veien med smaken, jeg kan godt komme til å like den veldig godt. Må bare finne litt ut av hvordan jeg kan bruke den.

Marit sa...

Så spennende mad alt du bruker urtene til! Sitrontimian har jeg aldri hatt, har liksom aldri fått dilla på urter.

Håper sommervarmen kommer til deg i morgen da! Her har den nemlig kommet, hele 21 grader i dag :-)

Margrethes hus og hage sa...

Så flotte urter, er jo rene prydplantene! Der må jeg si jeg ikke har særlig erfaring, men har planer om en urtehage med tid og stunder.

Og så kom varmen :) Deilig.

ha en fin St.Hans. Hilsen Margrethe