tirsdag 23. juni 2009

Midtsommer...

Vakkert midtsommervær med sol, blå himmel og stigende temperatur.
Midtsommerblomsten for meg er nok storkenebbene, alt fra Engstorkenebb Geranium pratense til parsellhagens storkenebb som står så flott på denne tiden.
Dagens bilde er av en nykommer i hagen også en pratense (tror jeg), hvit med islett av lys blått. I bakgrunnen kommer den rosa isopen som er blitt svær og jeg gleder meg til blomstene.
I går ble gresset klippet og årets første modne jordbær i hagen spist. Våknet til tåken som var meldt i går, men fin hagetemperatur. Passe arbeidstemperatur og det ble som vanlig ustrukturert arbeid, litt her og litt der. Lungeurten ble klippet ned og jeg fjernet en mengde planter som hadde frøsådd seg rundt omkring. Vannet squashen som kommer til å blomstre mye senere dette året, i fjor høstet jeg de første i juni foreløpig er det bare små knopper på plantene.
Det er fortsatt tørt i jorden og plantene får stå i fred, selv om jeg stadig ser noen som burde vært flyttet. Litt ugressluking og kantklipping, men det kommer ikke så mye ugress når det er så tørt. I morgen blir det nok vanning av grønnsakene, temperaturen er ventet å stige fremover og mer enn drivhuset og kaldbenken må vannes.

Verandahagingen består for det meste også av vanning, men 3 Monarda ble pottet opp i dag. Fortsatt er det endel planter som ennå ikke har kommet i hagen, de får bare vente til hagen ikke er så tørr.

Så endelig er sommeren kommet med solkrem, shorts og solhattvær, deilig...

3 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

Så deilig med jordbær :) Har plukket inn noen i dag jeg også. Smaker ekstra godt med de man har dyrket selv :)

Ønsker deg en fin St.hans!

Marit sa...

Du verden, egne modne jordbær! Det hørtes deilig ut.

Flotte geraniumer du har bilde av :)

Mari sa...

Jordbær, hva er det ;) Gratulerer med årets første jordbær! Her er det fortsatt bare kart, men jeg spiste noen markjordbær i går kveld, så litt jordbær har det blitt på meg også :)

Ja blomstrer ikke graniumene fint nå? Engblomstene generelt har kledd seg opp og det blomstrer både her og der. Jeg har til og med kjøpt meg noen graniumer :D Dreiv og pussa noen på gartneriet og de voksevillige plantene dreiv og krabba ut av bunnen på potta og det er jo litt artig da :)

Jo! Er du også rosa isop fan? Den er fantastisk flott!! Har en som jeg prøver og overtale til å lage røtter på noen greiner. Lagt en stein over dem så håper de slår rot. Jeg vil ha fleire!!

Ha en fantastisk flott StHans kveld!!