fredag 19. juni 2009

Sommeren kommer...

Temperaturen stiger og den værste vinden har gitt seg for denne gang. Omsider begynner jeg å tro at det også i år blir sommer og har begynt å finne frem sommertøy.
Dagens bilde er av Blodstorkenebb som har startet blomstringen, jeg har noen store tuer og de er et syn når de blomstrer. Imidlertid sprer de seg og flytter rundt i andre bed, opprinnelig er de importert fra en gammel hage ved sjøen og er skikkelig hardføre. Frøplantene får jeg gjøre klar til kolonihagens plantesalg til høsten.
Ellers gleder jeg meg over frøstjerneakeleiene som er på sitt flotteste akkurat nå, headingbilde er imidlertid fra 2006 men fargene er like flotte. De hvite frøstjerneakeleiene er nok en favoritt og jeg tror jeg skal få meg noen flere av disse.
I dag har jeg igjen ryddet grønnsakbedene for ugress, spesielt Bjørnemose er et problem og jeg mistenker sneglene for å spre denne i bedene. Planene for helgen er å få ut resten av småplantene av brokkoli og grønnkål, mangolden kan nok være på verandaen en stund ennå.
Kan ikke huske at jeg har satt grønnsakene ut så sent i juli, men det har vært kaldt og mye vind. De siste dagers regnbyger har gjort at jorden er lettere å luke og at den er klar for grønnsaken. Mens jeg lukte skremte jeg opp en maurtue, som har slått seg ned langs kanten på et av grønnsakbedene. Maureggene kom opp i dagslys og mauren fikk en kjempejobb med å redde dem. Jeg vil heller ha maur enn snegler i hagen og jeg tror sneglene skyr mauren. Det er bare det vi kaller "sukkermaur" og ikke disse beistene av maur som en har på østlandet.
Ellers vokser maisen, potenene og bønnevikkene har begynt å blomstre, løken er jeg litt skeptisk til denne sesongen men jeg får vente å se...
Nå er det 15-16 grader og stadig sol, tidligere på dagen var det mørke skyer men det ser ut til at de blir liggende inne i fjellene, mer regn til kvelden kan jeg godt tenke meg....

6 kommentarer:

elle-melle sa...

Sommeren forsvant som dugg for solen her - igjen! Det har styrtregnet, tordnet og blåst i alle retninger så både blomster og busker har fått hard medfart - men jeg holder på capribukser ennå, men ulljakka kom på igjen. Sukk, det blir vel ordentlig sommer etterhvert får en håpe.
Jeg leste et sted at mangolden kunne tåle et par kuldegrader, men det er vel utpå høsten når den har fått etablert seg ordentlig vil jeg tro?
Hadde det ikke vært for den fæle vinden skulle jeg satt dem ut av drivhuset for litt herding noen timer.

Marit sa...

Ja, nå får vi endelig håpe at sommervarmen kommer permanent resten av sommeren. Alt er så sent her også.

Nydelig bilde av hvite akeleiefrøstjerner! De har jeg også, både lilla og hvite. De blomstrer ganske lenge, og er lettstelte. Hva mer kan en ønske seg?

Ha en flott helg!

Elisa sa...

Eg trur bestemt at sommaren kjem neste veke! Håpar berre det kjem litt regn innimellom også, nattestid passar jo bra...

Vivishagerom sa...

Håper du har rett ang. været. Høres deilig ut å finne frem sommerklær. Her i huset er det bare jenta på 12 som følger kalenderen,så hun løper stadig rundt i korte bukser og skjønner ikke hvorfor jeg er redd for at hun skal bli forkjøla. Selv synes jeg pleddet i sofa'n er godt å ha, selv i midten av juni. Nå om dagen er jeg i feber og hosten har satt seg fast. Dette har jeg ikke tid til, da det har vært bra vær i to dager. Jeg tar det med ro og håper på at varmen skal komme snart, slik at jeg også kan finne sommerklærne. Flott akeleiefrøstjerne du har. Jeg kjøpte meg to forje helg, og kanskje det blir flere i løpet av sommeren. Så får vi se hvordan de klarer vinteren.

Elsa sa...

Nå ser det ut som vi skal få noe mer sommer. Forsida på VG i går lovte sommer over hele forsida.
Hvit akeleiefrøstjerne blomstrer fint her hos meg også nå.

Ha en fin helg Randine:-)

Margrethes hus og hage sa...

Håper det har vært litt godvær hos deg i dag :) Det har det i alle fall her, selvom det har kommet noen få dråper.

Heller maur enn snegler, ja. Men disse lysebrune tissemaurene har jeg fått litt av, og de liker jeg IKKE. Er ikke så glad i å bruke gift, så prøver så langt det går med ulike kjerringråd.

Ha en fortsatt fin helg :)

Hilsen Margrethe