fredag 17. juli 2009

Fin sommerdag...

En liten tur i hagen i dag for å vanne tomatene i drivhuset og de var modne nesten overmodne. Noen fikk naboen og noen ble med hjem, merkelige tomater en ny sort http://www.plantsofdistinction.co.uk/acatalog/lrg_0393A.jpg , Tomato Oregon Spring. Kjempestore tomater for meg som er vant til cherrytomater, skallet løsnet og de var saftige og smakte godt i salaten.

Dagens bilde er fra et av bedene med et sammensurium av ulike planter, i bakgrunnen er storkenebbet som vokser langt ut over sine bredder. Den skal fjernes til høsten, den sender frø og danner nye planter alle veier.

Stikkelsbær ble plukket og en annen nabo fikk tilbud om å plukke bringebær som modner i en fart. Det er mer bringebær enn jeg bryr meg om å hente, men de gule bringebærene spiser jeg fortløpende. Klippet noen svære snegler som hadde gjemt seg under noe høyt gress og luket litt i grønnsakbedet.

Ettermiddagen har vært på verandaen hvor jeg har fjernet sukker-ertene i melkekartonger, de var fulle av larver og havner i den evige komposthaug. Det kan jo være at de små larvene blir vakre sommerfugler, men det finnes en grense for hva jeg kan ha av udyr på verandaen.

Været har vært vakkert med fin temperatur og sol med over 20 grader i skyggen, nå har det skyet over...

4 kommentarer:

Hanne sa...

Er det ikke deilig med sol mellom skyene? :-)

Høres spennende ut med testing av ny tomatsort!

elle-melle sa...

Det er så godt å kjenne solen igjen. Her var det fint i går, men idag regner det i bøtter og spann.
Jeg har begynt å høste av tomatene mine også, de er kjempegode.
Squashen min vil ikke i år, så der er det nok lite å hente.
Hyggelig med barn og barnebarn på besøk, men jo, det er travelt også.

Linecas have sa...

Hvor lang tid er det siden du sådde denne sorten. Skaader ikke med kjappe tomater her i landet. Mine har bare kart enda, men de er litt mishandla da, fikk ikke flytte inn i drivhuset mitt før onsdag som var.

Margrethes hus og hage sa...

Sol er seilig. Dagen i dag har vært meget regnfull, og det har vært umulig å få gjort noe som helst fornuftig ute. Kjedelig!

Larver i sukkerertene er ikke så artig, men sommerfugler er kjempekos :)

Ha en fortsatt fin helg :) hilsen Margrethe