tirsdag 14. juli 2009

Varme vinder fra sør...


Skiftende vær som alltid i juli, regn, sol og nå varme vinder fra sør. Varme vinder fra sør kan være slitsomme synes jeg, de suser rundt og gir varsler om regn eller værskifte...
Dagens bilde fra kolonihagen er Perleevighetsblomst(Anaphalis tripliners) og Blodstorkenebb. Perleevighetsblomsten har jeg flere ganger prøvd å utrydde, men den er et stabeist og dukker alltid oppigjen. Den har lang blomstringstid og lange utløpere som presser seg opp gjennom andre planter. Det hadde kanskje vært litt greit å ha den et sted hvor den kunne spre seg fritt, kanskje mot koloninaboen???
I dag ble gresset klippet, jeg tror snart det kommer mer regn igjen og da er det greit å ha klippet i tilfelle regnet varer lenge, det vet vi aldri. Tomatene i drivhuset som begynner å bli modne ble vannet og litt gresskanter klippet. Det første gule stikkelsbæret ble spist og bringebærene begynner å bli modne, snart tid for bærhøsting. Solbærene kan nok bli stående en stund ennå, men endel har begynt å få rett farge. Ellers går hagingen treigt i juli og slik får det bare være med en kranglete rygg.
Potter blåser ned fra Ellos-stativet i den sterke vinden, lavendelen har jeg reddet men håper lusene på chiliene blåser av i vinden. Kastet nettopp ut en grønn larve fra den en chiliplanten, chiliene ser bra ut det er bare bladene som blir plaget av lusene, så jeg dusjer ikke plantene for grønsåpesmak på chilien kan jeg klare meg uten. Klippet ned alyssumene i verandakassen, de var neste avblomstret for denne gang, men de vokser opp og blomstrer på ny.

Siden jeg hadde behov for noe lettere lesestoff i juli har jeg funnet frem et gammelt eksemplar av Graham Greenes "Tante Augusta" om en pensjonert bankmann som dyrker georginer. Mitt bokklubbeksemplar er fra 1970 med fornøyelige tegninger av bergenskunstneren Audun Hetland med skikkelig bra karakteristisker tegninger. Riktig nostalgisk lesning i juli, etterpå blir det nok min favoritt "Den menneskelige faktor" av samme forfatter.

2 kommentarer:

Marit sa...

Ja, været skifter ustanselig. Varme vinder kan jo være ok, men ikke hvis de varsler om dårligere vær...

Perleevighetsblomst klarte jeg til slutt å utrydde, den tørket ihjel...Jeg spadde den opp, og lot den bare ligge i varmen. Ikke særlig snillt, men jeg var så fryktelig lei den.

Elsa sa...

Jg har heller ikke klart å rydde ut den perleevighetsblomsten. Kanskje det er derfor den har det navnet også. Har en annen plante som er blitt ugress her i beda også, nemlig campanula punctata. Den dukker opp igjen samme hvor jeg mye jeg prøver å luke den vekk.