fredag 30. oktober 2009

Fredagsvaserier...

Først må jeg si takk til Røsslyng
som har sendt meg enda en meme, det kan nok ta noe tid før jeg svarer.
Da jeg var i butikken falt jeg for Krysantemum i vakre rosa farger, jeg liker gammeldagse høstblomster og husker en eldre mann som alltid solgte disse utefor lokalbutikken om høsten...
Ellers er jeg er glad for at det foreløpig ikke er sikkerhetskontroll i kolonialbutikkene, for jeg skulle pante noen flasker i dag og i en av posene fant jeg brødkniven min. Lot den bare bli liggende i posen og pantet ferdig, handlet varene og betalte...
Det minnet meg om det året jeg hadde en spiss, taggete fruktkniv i håndbagasjen på vei til Hellas (jeg skulle bare skrelle frukt). Kniven ble oppdaget i gjennomlysningen og lagt ned i en liten pappeske. Da vi kom frem og bagasjen kom rullende sa reisefølget at "den kniven ser du aldri igjen". Men de tok feil, da all bagasjen var kommet igjennom kom min lille eske med fruktkniven. I dag hadde jeg blitt tatt for terrorist og kastet på glattcelle av mindre.
For å slippe husarbeid eller vasking av vinduer, gikk jeg heller en liten tur i hagen, der ble det spadd opp røtter av bringebær og snudd endel makk i grønnsakbedene. Siden det fortsatt er endel ringblomster som blomstrer, lar jeg dem stå en stund til.
Vannet var stengt i dag, så jeg fikk tømt ut vannslangen. Det er ikke noe problem for jeg har en bøtte stående ute så jeg kan samle regnvann. Hage uten vann går greit høst og vinter, hendene skylles i en bøtte med kaldt vann hvis det er nødvendig.
Det er meldt regn i morgen og jeg kan risikere å måtte vaske vinduer....

2 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Det går overraskende bra å ha skarpe kniver i vesken. JEg har ved en glipp forsøkt å fly med en spiss skarp mellomstor kjøkkenkniv, og en annen gang med en spiss jaktkniv. Kjøkkenkniven kom jeg på når veska ula, og tollerene bare lo av meg, jaktkniven sa de bare saklig at jeg ikke kunne ta med meg inn, og det kunne jeg jo si meg enig i ;)

Begge gangene fikk jeg pakket om og send knivene trygt frem, ingen av gangene ble noen sure.

Jeg forresten en krysantemum stående ute og blomstre, men nå tror jeg at jeg skal ta den inn, den har helt stoppet å drive frem nye blomster, det er vel for kaldt skulle jeg tro.

orchis sa...

Hihi! Hadde brødkniven blitt oppdaget, kunne du bare sagt at du ønsket en syltynn smaksprøve av brødet før du kjøpte det. En vareprøve er vel lov?, kunne du lagt til med spørrende mine... :)
En gang spurte sikkerhetskontrollen på Gardermoen om jeg hadde bomber i bagasjen. På Ikea hadde jeg handlet masse runde håndtak til kjøkkenskapene mine. Sånt er dyrt her. De lo godt da jeg fortalte hva det var. Forresten utrolig hva man frakter med seg på fly. Jordan mikrofiber moppestativ er nok det underligste jeg har hatt som håndbagasje. Vekket mildt sagt oppsikt! Husbonden har fraktet verre ting som bærbar aircondition, motorsag og sirkelsag - vel å merke ikke som håndbagasje! Snart kommer vel en høytrykkspyler også... :)))
God helg!