søndag 25. oktober 2009

Nostalgisk frøsamler....

Den nostalgiske frøsamleren det er også meg, disse frøposene kjøpte min datter i den botaniske hagen i Sydney da hun var i Australia og det er lenge siden. Jeg har sådd og fått opp planter men de var vanskelige å passe på, men frøene er som en gave med omtanke. Hun reiste og besøkte en venninde i Australia en jul og nyttårshelg for mange år siden og da sa jeg at "barn burde ikke så reise så langt vekk fra sine foreldre".
I tillegg til frøposene fikk jeg også en såpe til å vaske bort skitne hender fra den samme hagen. Såpen hadde og brukte jeg i mange år til den var oppbrukt, men klarer jeg å kvitte meg med de gamle frøposen, nei de blir værende som et gammelt minne om gode tanker...

Da jeg et år leste at valmuefrø kan spire etter å ha ligget 800 år i jorden gir jeg ikke opp gamle frø, selv om jeg vet at noen frø skal sås ferske. Derfor har jeg problem med å kaste frø som er utgått på dato, de blir lagt i vann og sådd uansett hvor gamle de er.

Ellers må jeg si takk igjen til Orchis som har kommet med forslag til mitt nye "pyntebilde" og naboens busk (tre), etter mye googling ble det Skimmia japonica formanii
bildet er fra www.hedgenursery.co.uk/ .

Det har ellers vært en grå og blåsende dag og ingen haging har blitt foretatt...

2 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Flotte frøposer. Ramm dem inn som et bilde og heng det på uteplassen til sommeren.
Vi har hatt regn i dag, så nå er det skikkelig vått i hagen. Vi holder på med vinter veen, og det er skikkelig jobbing. Godt å få brukt kroppen sin litt.

elle-melle sa...

God ide fra Vivi her!
Jeg hadde nok også spart på de frøposene!
Jeg kjenner meg igjen med det å spare på frø, men i år hadde jeg tenkt å gjøre en skikkelig ryddejobb og kvitte meg med alt som er utgått på dato for flere år siden. Noe av frøene kommer jeg nok til å så bare for å se om de har noenspireevne igjen, og spirer det ikke er det jo bare å strø pottejorda et eller annet sted i hagen.