lørdag 24. oktober 2009

Nok en fin høstdag...

Først må jeg bare innrømme at dagens bilde er fra naboens hage, men så lenge grenene er inne på min grense må det være OK.
Det er en vintergrønn busk (tre?) og er kjempestort og det er ikke kristorn for det har ingen pigger.
Som det uforbederlige A-mennesket jeg er og våkner alt for tidlig, ble det etter morgenens lesing av blogger hentet frem frøposer. Bestemte meg for å sjekke ut hva jeg har og hva som skal lukes ut
fra frølageret.
Foreløpig er frøposene delt i følgende kategorier:
- Grønnsakfrø med undergrupper:
- Tomater
- Salat
- Løk
- Gulrøtter, brokkoli og en mengde andre grønnsaker
- Sommerblomster
- Stauder
- Krydderurter
og ikke minst den siste som er frø jeg ikke skal så igjen og som er i avgang.
Dette var bare den første grovsorteringen av alle frøposene og det blir nok en runde til før en endelig avgjørelse. Oppdaget nemlig i morges at jeg har savnet Anisisop og den ble raskt påført listen over bestilling fra Impecta

Tok meg en tur i hagen for å kikke og startet med raking av løv, det er greit å rake løv når det er tørt men vått løv er mye verre. Siden kompostbingene stadig er fulle må jeg vente med mer raking av løv og overlate det til makkene, så de har noe å spise utover høst og vinter.
Så ble det rydding i det ene staudebedet, fjerning av ringblomster og ikke minst bjørnemose som er en pest og plage i mine bed. Jeg regner med at det er sneglene som sprer ugresset, bjørnemose er egentlig en flott plante men innvaderer de fleste bedene.
Så flyttet jeg meg over til et av grønnsakbedene og fortsatte fjerning av ringblomster og ugress, tilslutt spavendte jeg endel jord og høstet noen flere poteter...

Det har blåst fra sør-øst hele dagen og vært delvis skyet oppholdsvær, temperaturen var bra rundt 10 grader og da kan en ikke klage i slutten av oktober....

3 kommentarer:

elle-melle sa...

Sortering av frøbeholdningen burde jeg også gjøre. Jeg har ganske mange frøposer og mange av dem begynner å bli ganske gamle. Det er vel noe usikkert med hensyn til spireevnen når de blir år for gamle:)
Så heldige dere er med været - fremdeles. Her er det verre en verst, regn og vind og en temperatur som ligger rundt 6 grader.

Margrethes hus og hage sa...

Deilig med en hagedag. Her kan jeg ikke skryte på meg å ha gjort for mye ute den siste tiden, og det bærer hagen preg av.

Imponerende med så mye frø, den verdenen har jeg ikke inntatt enda, dessverre, men har planer om å utvide min horisont sakte men sikkert.

Ønsker deg en fin helg videre. Hilsen Margreteh

orchis sa...

Fin busk! Tror det kan være en type kristorn (Ilex). Det finnes flere arter, og mange er uten pigger. Ligner også litt på Skimmia japonica, men den blir ikke så stor - tror jeg.
Ha en fin søndag!