tirsdag 5. mai 2009

Kald kort haging...

Dagens bilde er av Flekklungeurten som blomstrer nå, den er senere i år enn andre år. Kanskje vinteren var strengere enn på lenge, nå står den i allefall i flor.

Hadde ingen planer om haging i dag men plutselig fikk jeg ide om at jeg ville ha blå Lobelia i verandakassen. Av og til går det fort fra tanke til handling, så det ble en rask tur til pantemarkedet og der sto lobeliaene i hendige 10-pakninger. Samtidig kjøpte jeg flere bambus-stenger til sukkererter eller bønner.
Tok en rak tur innom hagen for å vanne tomatene, det var skyet og vinden var kald og det ble en kort tur.

Det er tid for å så grønnsaker og månen er stigende frem til lørdag og jeg har derfor lagt i vann mais som jeg egentlig ikke hadde tenkt å ha i år, men det var 12 frø igjen i pakken. I vann ble også lagt resten av mangoldfrøene i en annen frøpakke. de røde mangoldene er så vakre og dekorative i grønnsakbedene.
Så kom jeg plutselig å tenke på at det var tid for å så blomkarse som skal skjule fjorårets kompostbinge dette året. 12 torvbriketter ble lagt i vann og 12 frø er sådd, foreløpig står de i kjøkkenvinduet håper på rask vekst. I tillegg blir det nok som vanlig kastet blomkarsefrø på toppen av komposten.

Hagehumøret har ikke vært fremme idag om det skyldes det regnfulle kalde været vet jeg ikke, været skal imidlertid vare i mange dager fremover så det blir nok litt mer hageplanlegging av grønsakbedene fremover...

-

4 kommentarer:

Marit sa...

Jeg er imponert over hvor mye du sår! Du må ha en flott avling utpå sommeren engang :-)

Elsa sa...

Nei det er ikke mye fristende å hage når det er iskald vind og regnbyger.
Har holdt meg innadørs i dag jeg også. Trøsten får være at det gjør godt med regn for alt som skal vokse.

elle-melle sa...

Mangold ja, det har jeg tenkt jeg skulle så i flere år nå, men det har aldri blitt noa av. Skal prøve å huske det neste gang jeg er i byen. Jeg har aldri spist mangold så det frister å prøve.
Men si meg, spises alt, også stilkene?
Og må de kokes eller kan man spise dem rå?
Jeg har sett bilder av planten og synes den er så lekker med de fargesterke stilkene.

Randines hageblogg sa...

Juni; jeg må innrømme at jeg foreløpig ikke har spist mangoldene. De skal kunne brukes som spinat, stilkene skjæres litt opp.
Rådyrene elsker mangold så de smaker nok godt...