onsdag 13. mai 2009

Nydelig maivær....

På verandaen spas det opp og ned, i dag har tomatene blitt flyttet ut. Litt bekymret er jeg når yr.no melder 5 grader til natten, men chiliene hadde behov for å komme i større potter og da måtte tomatene ut av sine. Fortsatt bor chilien og melonene i kjøkkenvinduet, det er for kaldt om natten fortsatt.

Var en liten tur i hagen i går og vannet tomatene i drivhuset og i kaldbenken, men er fortsatt ikke i kolonihagemodus og det er litt kjedelige greier.

På verandaen var det godt og varmt og squashen ble pottet opp og flyttet ut, i natt var det bare plass under tørkestativet. Klarte å søle en kopp kaffe med melk ned i hønsegjødselen ubegripelig hva en får til, men jeg har valgt å se det som et ekstra tilskudd til plantene. Alle planter jeg potter opp i store potter får en dasj gjødsel i krukken, så får de ta til seg næringen selv.
Ringblomstene er spadd ut av verandakassen og opp i en potte og lobeliaen er på plass i kassen. Jeg truer Million Bells med at hvis den ikke har tenkt å blomstre til 17 mai blir den sparket ut av ampelen, da kjøper jeg noe annet.
Det positive i dag i tillegg til vakkert maivær er at 8 mais foreløpig har spirt, de bor fortsatt i et soveromsvindu....

5 kommentarer:

elle-melle sa...

I dag ble mangolden sådd.
Håper den spirer fort og greit. Jeg sådde inne, vet ikke om det er best eller ikke.
Her har ikke tomatene kommer ut i drivhuset ennå. Hadde håpet på det i dag, men det var ikke den dagen i dag.

Marit sa...

Jeg tror at tomater skal ha minst 10 grader om natta. Jeg mener å ha lest det i en eller annen blogg. Det er så kaldt om natta her også, at jeg har fortsatt på varme i drivhuset om natta.
Jeg pleier også noen ganger å true planter/blomster med både det ene og andre.Det hender det virker... ;-)

Sine sa...

Nå skal det bli varmere igjen, så mine tomater kommer nok også ut. Jeg følger dine eksempler, jeg. Føles trygt og godt.

Elisa sa...

Så mykje du får gjort! Her er kjøkkenhagen underprioritert og eg er på etterskudd med det meste...

Mari sa...

Firrer etter å få ut tomatene mine også!! Oooo snart sommer :D