fredag 3. juli 2009

I disse rosetider...

Dette er en bekjennelse og i disse rosetider sitter den langt inne, jeg har ingen roser i hagen. Dermed var det sagt og det er et valg jeg har tatt. Prøvde lenge å ha roser i hagen, Polstjernen som vokste langt over alle grenser, mandarinroser med noen torner som kunne skremme vettet av de fleste og den siste jeg prøvde var New Dawn. Den siste var riktig søt med den ene blomsten som kom og duftet flott. Alle mine roser er forsvunnet i rosehimmelen, hvis denne fins. Men jeg kan godt like å se bilder av andres roser og skryter hemningsløst i kolonihagen over andres roser. Hva det er med meg og roser vet jeg ikke, men jeg hater torner og lus... Utenfor kjøkkenvinduet mitt vokser det en liten rosebusk og i år er den full av hvitfly og lus.

Dagens bilde er derfor av mine favoritter, sitrontimian, appelsintimian og to lavendler, urter ligger nok mitt hjerte nærmere. Klematis er også en fredelig plante som ikke stikker og stauder som klarer seg selv og gir en mengde glede.

Dagens haging har bestått av å fjerne endel ugress utenfor huset der jeg bor, vanning på verandaen og fjerning av grønne lus fra salaten. Solparasoll, vannis og P1 på radioen er trofaste følgesvenner i varmen.

I morgen blir det nok en tur i parsellhagen (den uten roser) uansett vær, tror ikke helt de har bestemt seg for helgeværet men snart kommer nok fellersferien med fellesregnet og det vil gjøre godt i en tørr hage.

4 kommentarer:

elle-melle sa...

Man behøver slett ikke ha roser hvis man ikke vil Randine. Det er fritt frem for alle og enhver å velge de plantene man selv vil ha - og takk for det. Så kjedelig det ville vært om alle hadde de samme plantene eller de samme dillene til en hver tid?
Timian og urter er flotte planter - til og meg ,roseelskeren liker urter og kunne tenke meg å eie en skikkelig urtegård en gang:)

Vivishagerom sa...

Jeg hadde heller ingen roser i hagen min, men nå har jeg da fått noen. Tror nok at Lene har smittet meg. De er fine,men veldig domt at lusa er på med en gang.
Håper du får en fortsatt fin og varm helg.

Margrethes hus og hage sa...

Det er da ikke et must å ha roser om man ikke vil :)
Jeg elsker dem selv, og de er halve hagen min, men jeg ser helt klart at de har noen ulemper også.
Hagen din er flott uten roser, og du har masse spennede og flotte stauder jeg nesten aldri har hørt om en gang...
Smak og behag er det noe som heter :)

Ha en fortsatt fin helg, hilsen Margrethe

Marit sa...

Godt å høre at det er flere som sliter med sitt forhold til roser. Jeg prøver å få de til å trives, men de liker seg ikke her.

Man må ikke like alt, og vi er alle forskjellige. Kos deg med hagen din enten det er roser der eller ikke!