søndag 26. juli 2009

Skiftende vær...

Været skifter hele tiden, regn og sol om hverandre. Hagen er frodig, bildet er fra et av grønnsakbedene hvor ringblomster og agurkurt dominerer.
I går hentet jeg hjem sukker-erter og tomater fra drivhuset til dagens salat og ringblomster til vasen.

I dag var gleden stor da jeg oppdaget at den ene av de amerikanske blåbærbuskene hadde modne bær. Jeg har 3 busker med bær som modner på ulike tidspunkt, bærene modnes litt om gangen men nå blir det friske blåbær til frokostblandingen. Blåbærsesongen blir lang med 3 ulike busker, ellers synes jeg det er litt tidlig for modne blåbær. Hvis det blir mer enn jeg kan spise opp fryses bærene og det går bra.

I ettermiddag har jeg verandahaget litt, opp-pottet noen monarda og en av chiliplantene. Chiliplantenes blader er nesten oppspist, men fruktene ser ikke ut til å ta skade av udyrene.
Lus og larvene spiser opp det meste bortsett fra lavendel og tomatene, jeg rister dem av og knuser det jeg ser. Vårløken i hagen har ikke vært noen suksess, derfor sådde jeg idag flere frø på verandaen. Det er nok ikke forsent for såing av vårløk og jeg håper det går bedre enn forrige sådd.

Som sagt er det skiftende vær, sol og regn men temperaturen er bra omkring 15 grader...

2 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

Blåbær er både godt og sunt. Skal nok få noen amerikanske blåbær i hagen. Bærene her er solbær, og de liker jeg ikke så godt, selvom jeg tvinger i meg noen av og til, for de kan jo ikke kastes.

Marit sa...

Så flotte ringblomster du har! Du har så mye flott i hagen din.