torsdag 6. august 2009

Varme vinder fra sør....

Augustvarmen har slått til med varme vinder fra sør. En smak av sommer gir også dagens bilde (uskarpt) av en av blåbærbuskene. En liten tur i hagen i dag for å plukke modne blåbær, sukker-erter og ringblomster til blomstervasen. Fordelen med blåbærene er at bærene modnes litt om gangen, derfor blir resten hengende og det har hjulpet med al-folie i buskene så ikke fuglene spiser bærene. Bærene er gode i frokostblandingen i tillegg ble det blå bær i dagens salat. Virkelig vakre farger, orange tomater, grønne sukker-erter og de blå blåbærene. Litt frukt og bær gjør seg virkelig godt i salater synes jeg.

I går kveld så jeg Søren Ryge på DR1 og hadde glemt ut av mine favorittplanter Violfrøstjerne "Thalictrum Delavayi"
Den var nok en av hans favoritter for han hadde sådd en mengde små planter og jeg må nok kjøpe nye frø. Har noen pjuskete planter som er lilla, men de lys blå ser fantastiske ut. Bildet er fra Frøtorget i Danmark og jeg må nok ha en bestilling til høsten.

I morges da jeg handlet kom jeg over en vakker Aloa Vera og en krukke til nedsatt pris, begge ble med hjem. Av en eller annen grunn tar jeg ofte livet av Aloa Vera, de vannes sansynligvis ihjel. Men nå har jeg lest at den skal ha 1 dl vann to ganger pr. uke og settes kaldt og tørt til vinteren. Dermed er jeg ved godt mot og prøver Aloa Vera igjen.

Det blåser varme vinder fra sør og er rundt 24 grader i dag, klage på augustværet selv om det er skiftende går ikke.

3 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

Den violfrøstjernen var kjempevakker! Har bare sett en rosa utgave før, så langt jeg klarer å huske.

Takk for tips ang. beskjøring. Tilvekst, vil det si vannskudd? Alle trærne er fulle av vannskudd, og jeg har tatt en del av dem, men er redd for å ta for mye... Fikk en link på hagegal der de anbefalte beskjæring i sommermånedene, men synes det er litt skummelt all den tid en alltid har hørt det skal gjøres tidlig våres.

Må finne meg en bok om temaet, tror jeg!

Hilsen Margrethe

Villrose sa...

Violfrøstjerne Thalictrum Delavayi "Hewitt's Double" er en av mine favoritter i hagen! Nydelig bladverk og en sky av blomster :-) Virkelig verdifull i rabatter!

Berit sa...

Jeg kjøpte under forumstreffet i fjor, men den blomstrer ikke enda og er dessuten fullstendig feilplassert. Ikke visste vel jeg at den ble så høy!