fredag 16. januar 2009

Halve januar er passert.......

Dagens bilde er fra Sitrontimianen i verandakassen og noen pjuskete Allyssum. Sitrontimianen er vintergrønn og trives godt i kassen. På vei opp av kasssen er Vårpryden som ble satt ned i høst, de gleder jeg meg til de kommer.

På jakt etter tomme potter på verandaen fant jeg igjen en potte med den fylte snøklokken. På vei opp av potten er bladene og den ble satt frem i lyset, jeg gleder meg til de springer ut......
I går var jeg en tur i kolonihagen en kald og frossen hage, men drivhuset og kaldbenken har fått solen tilbake. Fotoapparatet var med, men ingenting fristet å ta bilder av. Noen løker er riktignok på vei opp, men jeg har lite løker bortsett fra noen snøklokker og klosterklokker.
Om en 14 dagers tid regner jeg med at solen er tilbake i hagen og det første som må gjøres er rydding og omplassering av kompostbingene. Begge bingene står helt på skakke og må omplasseres for å finne en bedre løsning.
I går kom frøene fra Impecta, noen frø av Duftranke og en eller annen Palme er lagt i vann. Det er fortsatt inneliv og behovet for flere inneplanter i heimen. Etter jul og i vintersesongen er det alltid behov for fornyelse. Hvis plantene i tillegg kan avles opp fra frø er det ideelt.
5 av 6 pelargonfrø har spirt, men som en optimist venter jeg på det sjette. De blir priklet opp når de er blitt litt større, foreløpig bor de på kaldt soverom.
Det er fortsatt ingen snø i Stavanger, 3 grader og sur trekk fra sørøst. Ikke noe hyggelig utevær synes jeg......

4 kommentarer:

Gry sa...

Bildet så riktig så sommerslig ut. Selv har jeg vel bare laubær ute i hagen nå som kan høstes av.

Marit sa...

Det føles som jeg bor i en annen verden når jeg leser bloggen din. Virkelig vårlig må det være hos deg. Her laver snøen ned og det er kaldt... Kos deg med vårløkene! :)

Anonym sa...

Er det ikke herlig at vi har så mye av januar bak oss?
Spirene i kjelleren forteller at det går mot travle tider på plantefronten. Herlig!

Ha en riktig god helg Randine:-)

Vivishagerom sa...

Som du sier, Randine så går tiden veldig fort. Snart begynner sola og varme igjen og det klør skikkelig i fingrene til alle oss GALE. Herlig tid vi har i møte nå. Nå som jeg går og ser etter spirer inne, så går dagene fort. Og snart, ja du skjønner hva jeg mener. Ha en fin lørdag.