lørdag 24. januar 2009

Tulipaner og frøsådd.....

I dag på nok en grå dag ble årets første tulipaner kjøpt inn, i min yndlingstulipanfarge. De var litt dvaske da de ble kjøpt, men har kommet seg.

I dag ble dagen for løksåing, det var bare å finne frem aviser, jord, såbakkene og frøene. Jeg sår løk jeg liker å spise rødløk, charlott og to sorter vårløk. Noen frø er nye og noen fra i fjor, i fjor ble de frøsådde løkene like flotte som setteløken. Følgende er sådd:

Onion "Red Baron" fra Organic Gardens, disse var vellykket i fjor

Charlott "Prisma F1" fra Plants of Distinctions, første gang jeg har funnet charlottfrø

Onion "Pink Torpedo" også fra PoD, ny sort

Salatløk "White Lisbon" fra Impecta også ny sort.

Alle frøene er sådd i tomatesker og satt på verandaen der de får stå til de blir klar for kolonihagen. Av og til lurer jeg på om jeg kjøper frø etter navnet; Rød baron og Torpedo høres fasinerende ut synes jeg.

Neste prosjekt blir gulrøttene, har startet å samle melkekartonger og det gamle stekebrettet som passer akkurat til 12 kartonger må hentes hjem fra hagen.

Som sagt er det stadig overskyet og grått, så noen hvite snøfiller tidligere i dag...

4 kommentarer:

Gry sa...

Å så løk fra frø har jeg ikke tenkt på engang, men det høres veldig friste ut. Blir det bedre smak enn løk du kjøper i butikken?

Anne på Moseplassen sa...

takk for boktips :)
Det ser så deilig ut med frø i kjøleskapet :D

Anne på Moseplassen sa...

sorry, vakke deg jeg skulle takk for boktips.. (rødme) men kansje du har noen?

Marit sa...

Jeg har også sådd frø av løk, men de har ennå ikke spirt, bare purrefrøene. Får håpe du er heldigere enn meg.

Det ligger en utfordring i min blogg ti deg! :-)