onsdag 29. april 2009

Deilig aprildag...

Plommetrærne i hagen blomstrer som aldri før, dette er Victoria. Hvor god polineringen har vært gjenstår å se, har ikke sett så mange bier ennå.

I dag har det vært god temperatur og overskyet, flott aprilvær. Omsider har jeg fått dreis på den nye vannslangen uten at den lekker. Den siste delen lå bak i bilen og der har den nok lagt lenge. Ting tar tid...

Det dryppet noen dråper da jeg var i hagen, det ble derfor drivhusarbeid. Nå er veksttorven og hønsegjødselen flyttet inn i drivhuset, det regner ofte på våre kanter og våt torv og gjødsel er ikke noen stas. Alle tomatpottene er fylt opp med en kombinasjon av veksttorv og hønsegjødsel og klar for tomatplantene. Da slipper jeg å potte tomatene opp en gang til, men kan sette dem direkte på vokseplassen. Luktsvak kan en ikke kalle hønsegjødselen, men den så bra ut og mer finkornet enn de pleier å være. Resten av hagen blir også gjødslet med hønsegjødsel, har startet og tar litt om gangen. Litt regnvær og gjødsling er bra. Det eneste jeg ikke gjødsler er plenen den vokser som et uvær uansett.

Koloninaboen ville kutte ned sin hekk innerst i hagen og ville ha meg med. Sa jeg måtte sove på det, men egentlig vil jeg ha hekken på oppsiden for at hagen ikke skal bli mer åpen. Hekken skjermer for hagegyngen som jeg liker å sitte i og hagen blir ennå mer åpen enn den allerede er. Selv om den gamle hagtornhekken er pyton å klippe, har jeg ikke så mange meter på oppsiden. Tror jeg diskuterer det med naboen på den andre siden, for å høre deres synspunkt. Hekkene henger sammen og avgrenser mot stien på oppsiden.

Som sagt fint aprilvær 18 grader på det meste, litt skyer og noen regndråper...

4 kommentarer:

Sine sa...

Ja, vi har nydelige dager for tiden. Passe fukt og god varme. Men til helgen blir det kaldere, tror jeg, så nyt i vei. Det gjør jeg.

Håper du kommer til enighet med naboen. Enig i at en hekk er god til skjerming når der er behov for det.

elle-melle sa...

Fruktblomstringen er like rundt hjørne her kan jeg se. De aller tidligste har startet forsiktig.
Fruktblomstring er uendelig vakkert.
Men den kommer da tidligere for hvert år?
Jeg husker godt at det var skjelden med fruktblomstring før 17 mai for noen siden.

Marit sa...

Ja, fruktblomstring er like nydelig hvert år enten den er tidlig eller sen...

Det er godt med litt skjerming, så jeg ville nok sovet på beslutningen om å kutte ned hekken.

anins hage sa...

Kjekt med noen ord fra deg :) ja det er noen flotte dager og må bare nytes....ha en fin helg.