tirsdag 21. april 2009

Litt tirsdagshaging...

Akkurat som Alpeklematisen står med sine rosa knupper og lurer på om de skal springe ut, føler jeg meg også. "Gruffen" er rette ordet og det kureres ikke med Ali kaffe. Stiv rygg og frysen fortsatt og lei av hele greia...

Tok likevel en rask tur i hagen, klippet noen gresskanter, snegler og fjernet endel hoder av løvetann. Det lærte jeg av en gammelkolonist for mange år siden at å fjerne blomsterhodene er også en ide. Noen røtter ble tatt opp, men det er uendelig mange i plenen (les gresset).

Med ned til hagen tok jeg Spansk kjørvel og noen andre stauder, disse ble plassert i kaldbenken. Lukte i kaldbenken og gjødslet med hønsegjødsel. Gjødslet ble også stikkelsbær og bringebærene.

Tror jeg på denne tiden blir så overveldet av alt som skal ryddes opp i at jeg blir helt matt og utslått bare ved tanken. Hagearbeid skal være kjekt og ikke en stressende affære. Samtidig er det bra å se det spirer og gror...

I dag er det 10 grader, opphold og kald trekk.

3 kommentarer:

Marit sa...

Så rart at det nå er varmere her enn hos deg. Her har det vært 14 grader og ingen kald trekk heldigvis. Det er ikke greit når ryggen slår seg vrang, og en har lyst til å jobbe i hagen. Ta litt og litt om gangen, så blir du ferdig til slutt du også! :-)

Nydelig alpeclematis du har!

elle-melle sa...

Jeg kjenner det som du, skulle gjort ditten og datten og får ikke gjort noe liksom. Men så prøver jeg å si til meg selv at det blir blomster her selv om det også er noe ugrass mellom dem, og om jeg ikke når å klippe alle rosene så blomstrer de og likevel. Men det er ikke alltid så lett når hodet vil men ikke kroppen.
I dag har det vært ganske bra temperaturmessig, men jeg venter fremdeles på den skikkelige gode varmen.
Bringebærene min ble ikke klippet i forfjor høst og da tenkte jeg at det var over og ut med bringebær her hos oss, men der tok jeg feil. Vi hadde masse bringebær i fjor. De ble ikke kilppet ned i høst heller, så nå er jeg spent på hvordan det går i år.

Vigdis i Romerikshaven sa...

Sender noen varme tanker til deg, Randine! Drikk masse varm urtete. :D