mandag 20. april 2009

Litt mandagshaging...

Gårsdagens haging ble begrenset til å binde opp tomatene og stolhaging på verandaen.

I dag ble det en tur til hagesenteret for å kjøpe ny "dyse" til vannslangen, den hadde frosset i stykker i vinter. Hadde nok glemt å åpne og tømme den for vann i høst, så den var sprukket. Brukte anledningen til å kikke på årets stauder, stadig på jakt etter storkenebb jeg ikke har fra før. Det jeg imidlertid falt for var en liten søt http://www.wildgingerfarm.com/images/lavandulaaugustifoliarosea.JPG Lavendel "Rosea".
Det blir nok flere turer til hagesenteret etterhvert utover i sesongen og det var et utrolig flott utvalg i stauder.

Etterpå dro jeg i hagen og fikk fikset dysen og er klar for å sette på vannet igjen. Det spretter og gror noe enormt for tiden. Snakket med hagenaboen og fikk tilbake undervanningsbrettet som hun lånte og var svært fornøyd med.

Dagens gleder var flere Auriklene som er i ferd med å springe ut og stikkelsbærene som er klar med årets blomster. Mine gamle gule søte stikkelsbær gleder jeg meg alltid til, de er søte og blir alltid spist fortløpende. Fortsatt er tangen jeg hentet på hytten bak i bilen og ingen planter har ennå fått gjødsel, men det spirer og gror uansett....

6 kommentarer:

Maiblomst sa...

Det er fantastisk med alt som stikker opp av jorda for tida. Det fine været har satt fart i ting! Kva hagesenter var det du var innom i dag? Har lett for å stikke innom Brynes på Jåttå, siden det er nærmast, men kanskje eg skal dra litt lengre ved neste anledning.

Randines hageblogg sa...

Haaland hagesenter på Stokka er mitt nærmeste senter. Koloniparsellen er på Egenes på andre siden av E39, kolonihagene ser du fra Haaland.

I år er det bedre utvalg og ryddigere enn det pleier.

elle-melle sa...

Aurikler er nydelig. Jeg har noen få. I fjor høst bestillte jeg noen fra Nautesund og de begynner så smått å blomstre. Det skal bli spennende å se dem for første gang. De kommer nok på bloggen etterhvert.
Stolhaging er det jeg og driver mest med for tiden, men akkurat nå skulle jeg ønske det var litt mer fart i meg, for drivhuset venter på klargjøring og ellers er det tusen andre gjøremål som burde vært gjort. Men jeg nyter likevel å se på at det gror mer og mer for hver dag, selv om vi ikke har fått noe særlig varme ennå.

Marit sa...

Aurikler er nydelige! Jeg har fått dilla på de sånn etterhvert. Det var nydelig farge på din :-)

Mari Anne sa...

Hvilke undervanningsbrett har du? Jeg skal kjøpe, men er usikker på størrelsen. Så et på hagemessa og det så litt lite ut.

Randines hageblogg sa...

Jeg har et fra Grønt Fokus, kjøpt samtidig med drivhuset.
Ca. 120x30-40 cm og er grått, det har fungert i mange år.