søndag 27. september 2009

Oppholdsvær...

I oppholdsvær og 17 grader gikk turen til hagen, likevel iført regnjakke og bukse. Klippet gresskanter og lukte, løvetann og solei blomstrer på nytt men lukeiveren er mer fraværende bortsett fra i bedene.

Dagens bilde er fra de stadig ukjente frøsådde plantene, noen kjenner jeg igjen bl.annet Oxtunga fra Impecta, men den andre med lys blå leppeblomster har jeg ikke funnet ut av ennå. Siden jeg ikke er flink til å lage navnelapper eller lister over hva som er sådd, opplever jeg stadig nye mysterier.
Har imidlertid funnet ut av gårsdagenes mysterium som var en Monarda Austromontana "Bees favorite!
Den er sikkert blitt kjøpt fordi jeg gjerne vil ha flere bier i hagen for pollinering, spirt og blomstret har den i allefall og jeg har 12 planter til som skal spas ned.
Da jeg ryddet i et av grønnsakbedene kunne jeg se at potetene som ikke er spadd opp ennå, selv har valgt å komme opp til overflaten. Det kan også godt være at regnet har vasket vekk jorden, men nå vet jeg bedre hvor de er plassert.

Nå i ettermiddag har jeg hatt en razzia i den gamle bjørkefikenstueplanten som har grodd ut over alle bredder. Den hindret meg nesten å komme ut og inn på verandaen og ble kraftig beskåret. Som plaster på såret fikk den ny jord på toppen av krukken, men skamfert ser den absolutt ut.

Nå har det igjen begynt og regne, det virkelig pøser ned selv om temperaturen fortsatt er ok.

1 kommentar:

Marit sa...

Bjørkefiken kan fort bli kjempestore hvis de trives, som din åpenbart må gjøre. De tåler godt beskjæring, så det går nok bra med din. Jeg har en bitteliten en som står i en liten bonsaipotte. Det er egentlig et under at den klarer å leve i en så liten potte. Min blir nok aldri så stor som din! :-)