fredag 19. desember 2008

Det stunder mot jul......

Dagens bilde er fra en gulleske med julebjeller, som datteren min fikk en jul for mange år siden. Den har jeg okkupert, hva eller hvem som bor i den blir avslørt i morgen.....
Ellers har jeg sjekket de røde lysene og om jeg fortsatt har rimelig kontroll over jul. Det detter inn julepakker og hentelapper til mine julegjester. Pakkene får de hente selv, posten før jul er ikke noe for meg. Denne uken har jeg en gang stått i kø før posten åpner, deretter i kø for å hente kølapp og så vente til det blir min tur i posten. Problemet er at jeg har et postnummer som hører til hovedpostkontoret i byen. Ellers bruker jeg post i butikk når det er mulig.
Så lurer jeg på om jeg ellers har gjort noe julaktig i dag? Har snakket med juletreet som står fint på verandaen, sjekket om frøsådden har spirt hvilket den ikke har gjort.
Morgendagens plan er å vaske stuevinduet og vinduet i verandadøren, det er en passende jobb.
Ellers må jeg en tur i kjellerboden og hente jule-esken, lurer på hva som fortsatt er oppi den? Flere gryter som bor i kjelleren må også tas opp, blant annet tante Selma-pannen. Tante Selma-pannen er en emaljert flott gryte som er fra begynnelsen av 70-tallet. Den er rød med blomster på og blir nok årets pinnekjøttgryte. Jeg blir alltid så nostalgisk av alle de rare de rare tingene jeg har tatt vare på og som minner meg om andre tider........

1 kommentar:

elle-melle sa...

Jammen det er da verdifullt med minner og ting som knytter seg til minnene - jeg har det og sånn.
Den minst verdifulle lille ting kan være noe av det du mest ville savne hvis du mistet det. Og saker og ting man bare bruker i bestemte sammenhenger som f.eks jul er nært forbundet med det en feirer.Feiringen ville ikke blitt helt den samme uten.