fredag 12. desember 2008

Husarbeid er risikosport....

Dagens bilde er tatt fra verandaen, egentlig skulle jeg fotografere fullmånen, men den sto så høyt på himmelen at taket på verandaen kom iveien.

Hver kveld før jeg går til sengs tar jeg en tur på verandaen og kikker på måne, stjerner, vær og vind. Bildet er derfor utsikten fra verandaen, lyset er ikke månen men lykten som står i utkanten av lekeplassen.

At husarbeid er en risikosport er ikke nytt, i dag ble støvsugeren satt på full styrke og i et anfall av støvfjerningsmani skrudde jeg ned alle taklampene for støvsuging. Det gikk greit og de har blitt skrudd opp igjen, men da lampen over stuebordet ble satt på igjen ble det mørkt.

I morgen når det er blitt lyst må jeg sjekke om det er pæren ellers må jeg klatre opp på stuebordet og sjekke ledningene. Ja, jeg vet at jeg må skru av sikringen før jeg går inn og sjekker "sukkerbiten" og ledningen. Det føles likevel som en risikosport og er slett ikke forbundet med noe lyst. Likevel kan jeg ikke la det være, det er en utfordring for meg å fikse ting selv. Ellers er det blitt støvsugd bak sofaen og listene er blitt støvtørket(bare bak sofaen), men det er mange kvadratmeter med gulv og lister igjen å støvsuge.
Så jeg lurer alltid på hvor denne "vaskemanien" før jul kommer fra, om det er Alf Prøysens "Julekveldsvise" eller noe nedarva vet jeg ikke. Ellers har jeg hatt en handlefri dag i dag og det blir det også de neste dagen. Kun hverdagsmat og nødvendigheter handles inn.

Det har ellers vært en flott dag værmessig sett, det har vært litt trekk i luften og derfor frøs ikke bilen. Likevel er det like glatt på veiene, solen er ikke sterk nok til å tine isen.

2 kommentarer:

Gry sa...

Vaskemanien tror jeg er noe som blir overført mellom generasjonene, sånn at til slutt så sitter det i selve genene.... ;)

elle-melle sa...

De fleste ulykker skjer i hjemmene vet du, så vær nå endelig forsiktig når du skal til med mekkinga på ledninger og bordklatring og sånt.