søndag 16. august 2009

Høst(e) tid...

Det er stadig regnvær, men litt mindre enn i går. En liten tur i hagen for å rydde i drivhuset. Det begynner å bli høstlig når storkenebb-bladene begynner å bli røde, alt for tidlig i august.

Høstet noen små squash og gulrøtter fra melkekartongene, neste år skal jeg bare så Nantes 2 som er de beste gulrøttene. Fortsatt er det mye gulrøtter igjen i kartongene, jeg høster bare de som er store.
Fjernet alle de ihjelspiste brokkoliplantene og regner med at det blir mye kålsommerfugler neste sommer. Klippet snegler under trelemmene som ligger i grønnsakbedene. Ringblomstene er like lei av regnværet som meg og de ser pjuskete ut.
Plukket modne blåbær og høstet et epletre hvor eplene hadde begynt å falle ned. Det er endel epler på det gamle store epletreet og de ser ikke så markspiste som de pleier.
Ryddet endel tomatplanter ut av drivhuset og høstet de resterende tomatene. Tomatene byttet jeg mot opalplommer med hagenaboen, kjekt å bytte til noe en liker bedre. Var innom hennes drivhus og smakte på modne druer, druen hadde stein og den tok jeg også med. Nå er druestein sådd i en liten leirkrukke med plast over, klarer fortsatt ikke å la være å så frø/steiner.

Middagen i dag har bestått av alle gulrøttene jeg høstet, lettsaltet og lettkokt med brokkoli, tilbehøret ble stekte kjøttkaker. Poteter er en oppskrytt grønnsak i forhold til alle andre gode grønnsaker og saus var ikke nødvendig.

Det har vært fin temperatur i dag 15-16 grader, men jeg har begynt å lure på om vi er kommet inn i monsuntiden så kraftige regnbyger som kommer innimellom...

3 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

Så deilig med egne grønnsaker til middagen! Høres veldig fristende ut.

Det regner her også, kjedelig! Håpet om en varm og god august svinner henn...

Så spennende med drusteinen, da :) Jeg har aldri fått til slike steiner av ymst frukter jeg har sådd, men ser jo at andre lykkes med dem. Vet ikke helt hva jeg gjør feil... Håper du får en flott plante av frøet :)


Ha en fin ukestart! Hilsen Margrethe

orchis sa...

Egne grønnsaker har alltid en unik smak! Dessverre er jeg ganske dårlig på dyrking av slikt. Busker og trær med frukt og bær er jeg heldigvis flinkere med.
Tror du vil få en vital plante av druekjernen. En gang sådde jeg også noen. De spirte kjapt og vokste veldig fort. Men fikk aldri noen druer på dem. Aner ikke hvorfor.
Ha en god uke, og håper været bedrer seg hos dere. Vi sliter med det motsatte: Tørke og hete.

elle-melle sa...

Så flott å kjøttkaker som tilbehør! Det smaker godt med selvdyrkede grønnsaker og jeg er enig poteten er oppskrytt! Den er god ha, men det er mye som smaker så mye mer:)

Regn har vært en stadig og ikke invitert gjest i sommer, skal tro hvordan det blir til høsten da!

Her sår druene seg selv i drivhuset. Det er av og til noen druer som faller ned og da blir det som regel nye planter. De går desverre som regel rett i komposten.