torsdag 13. august 2009

Kjøligere vær...

Vinden har snudd på nord-vest og det har blitt mye kjøligere over natten. Det merket jeg allerede da jeg våknet, mye stivere enn vanlig og da var det 12 grader ute.
Dagens bilde er av en av begredelighetene, vinden har som vanlig lagt ned mine legestokkroser som er over 180 høye. I dag ble de alle klippet ned og kompostert. De må flyttes til et mer vindstille sted hvis de fortsatt skal være i hagen. Blomstene er nydelige i sine vakre farger og de blågrønne blade er også flotte. Planter som legger seg ned har jeg større problem med, spesielt når de blir liggende.
Hagearbeidet i dag besto av å rydde litt rundt kompostbingen og luke et av staudebedene. En mengde gule ringblomster ble fjernet for å få bedre overblikk over andre planter som kan settes ned. Klippet også ned mye visnet på en gammel rosa Isop, den skal nok også spas opp til høsten og erstattes med en ny plante.
I dag hentet jeg min nye sykkel, omsider har jeg fått somlet meg til å kjøpe ny. Vi har av alle rare ting i huset, en sykkelstall i kjelleren og jeg opptok to av de tolv plassene. Omsider ble jeg i sommer kvitt min og datterens gamle sykler + barnesete(orange) + sykkelhjelm, datteren tok alt med seg til hytten hvor det er gode sykkelstier. Da lå alt tilrette for ny sykkel som jeg hadde sett på siden i vinter. I går ble den kjøpt og ble påmontert nødvendig utstyr og i dag hentet.
Nå satser jeg på at det blir sykling utover høsten, det er flotte sykkelstier og brede fortau å sykle på i Stavanger. Frisk luft og trening satser jeg på fremover....

3 kommentarer:

elle-melle sa...

Ja planter som legger seg ned enten det er vinden eller bare at den er slik har jeg heller ikke så stor sans fro. Jeg har bestemt meg for å fjerne en del av det slaget. Jeg gidder simpelten ikke ha dem her. Hvis jeg bare hadde krefter skulle jeg forandret mye her.

Gratulerer med ny sykkel:)
Det er flott å sykle, god trim og masse frisk luft.

Margrethes hus og hage sa...

Planter som legger seg er noe herk... Ingen tvil om noe annet!

Så kjekt med ny sykkel, det blir vel mange koselige sykkelturer på deg framover vil jeg tro :)

Ha en fin fredag! hilsen Margrethe

orchis sa...

Isop er lett å fornye med stiklinger, men det er kanskje litt sent på året for det nå? Om den har liv i seg til våren, kan du evt. ta stiklingene da.
Kjedelig når vinden velter planter. Selv liker jeg best planter som "står på egne ben" :) Men noen høyreiste er så vakre at man gjerne gjør noen ekstra tiltak for dem!
God helg