søndag 9. august 2009

Vakker augustsøndag...

Våknet opp til tørrvær idag, litt skyet men en behagelig temperatur på rundt 18 grader. Utpå dagen kom solen frem og det ble augustvarmt.

Dagens bilde er av årets mais som er en av de grønnsakene som ser bra ut dette året. Brokkolien blir spist opp av larver, ertene vokser ikke av en eller annen grunn. Hvordan løken og potetene blir vet jeg ikke ennå. Jeg har satt vinterpoteter og de skal ikke opp før i september. Løken er det liv i men den ser ikke ut til å vokse noe særlig, så den blir stående.

Det var flott i hagen i dag med passe temperatur, men alt gror over dette året. Gresset var for vått til å klippes, derfor klippet jeg endel gresskanter og lukte et av staudebeden. Som vanlig plukket jeg flere blåbær, de modnes fortløpende med det varme været. Snart er også opalplommene modne og vepsefangeren er klar for hagen. Hvis det er noe jeg hater så er det hissige veps, plommevepsen og jeg er ikke enige om hvem sine plommer det er. Synes ellers at plommehøsten er for tidlig allerede i august. Noen stor eplehøst blir det ikke dette året, fjoråret var et stort fruktår men det er mindre frukt dette året uten at det er noe problem. Tiden fremover blir nok brukt til høsting og opprydning i hagen...

4 kommentarer:

Maiblomst sa...

Me har byrja å hauste av opaltreet nå. Herleg! Men alt kjem liksom på ein gong, så det må nytas med det samme. Og så er det den vepsen då....

Margrethes hus og hage sa...

Så deilig med så mye grønnsaker fra egen hage. I år er det lite hos oss, men til neste år håper jeg på litt mer av det spiselige slaget!

Vepsen er ekkel! Og den kan gjøre en hagedag på høsten skikkelig utrivelig!

Gresset her er også alt for langt, og for vått til klipping, men sånn er det denne sommeren.

Ha en fin uke! Hilsen Margrethe

elle-melle sa...

Alt gror mye og særlig ugresset av en eller annen grunn.
Lurer på om det kan ha noe med at jeg ikke har vært så veldig ivrig på luking? ;)
Sukkerplommene begynner å modnes, men de andre plommene her er ikke klare ennå på en tid.

Her har det ikke vært strålende vær i dag, heller grått og disig, men ingen regn heldigvis.
Håper på litt ordentlig sommervær i morgen.

Anne (Moseplassen) sa...

Her ble det desverre ingen plommehøst i år heller, vi har viklere i plommene, så alle ble plukket av og kastet før de modnet. Håpet er at det er nok til at de ikke kommer igjenn til neste år. Jaja, får satse på å tigge noen plommer av mor, hjemmeplommer er så utrolig mye bedre enn kjøpeplommer.