tirsdag 25. august 2009

Lettpåvirkelig....

Gårsdagens bilde fra parsellen er en kaprifol som har blomstret hele sommeren. Den har ingen duft, men trives godt i urskogen sammen med et plommetre og en klatrehortensia. Ofte glemmer jeg å se på hvor flott den blomstrer med stadig nye blomster og den går for lut og kaldt vann.
Det var et fint hagevær i går, selv om ikke mye ble gjort i hagen. Blåbær ble plukket, gulrøtter hentet hjem og litt gresskanter klippet. Hadde store planer om å starte på ryddingen av bringebær, men det går ikke alltid som en planlegger.

Lettpåvirkelig er jeg imidlertid, i går kveld så jeg Tregårdsfredag på SV2 og der sådde de asiatiske grønnsaker og salat og sa at august var en god måned å så, for da går plantene ikke i stokk. Dermed bar det rett ut på verandaen hvor isoporbakken ble fylt med jord og undervanningen gjort klar. Deretter ble salatfrøene funnet frem og jeg bestemte raskt hva som skulle sås. I dag har jeg sådd Pac choi og en rekke salatplanter og de får alle bo i Ellos-stativet. Fersk salat og Pac choi kunne passe bra utover høsten. Håper lusene (de lusne) har gitt seg for sesongen og at frøene gir noen nye grønne vekster.

Snart er det også klart for høstsåing av stauder, foreløpig har jeg ikke bestemt meg ennå for sorter. Det blir nok en gjennomgang av frøposer og planlegging. I tillegg skal jeg legge blomsterløk i krukker for tidlig blomstring neste vår, foreløpig er ingen løk innkjøpt.

Det har vært ustabilt vær de siste dagene, sol, varme og noen heftige regnbyger innimellom.

4 kommentarer:

solfrid sa...

Takk for påminnelsen. Rote frem noe salatfrø i morgen. Jeg er like påvirkelig.

elle-melle sa...

Så flott farge på den kaprifolien!

Lykke til med frøsådden:)

Margrethes hus og hage sa...

Kaprifolen er vakker. Har en gammel en som jeg har flyttet, men den er ikke i form... Håper den tar seg opp til neste år!

flink du er som sår nå da!

Ha en fin onsdag! Hilsen Margrethe

Marit sa...

Nydelig kaprifol! Det har jeg ikke i hagen, men du verden så flotte de er. Takk for påminnelsen om staudesåing, det er snart på tide!