søndag 8. februar 2009

Ennå er det langt til vår....

Etter en mild lørdag med våt snø, kom søndagen med sol og frost.
Snøklokkene som står på solsiden klarer seg bra, men Julerosene på nordsiden fryser og og gjemmer seg i snøen. Begge har lang blomstringstid, sist fotograferte jeg dem 20 januar uten snø.

Når det er så kaldt og glatt frister det ikke med lange turen, så bare konditoriet har vært besøkt for nye aviser. Blomsterbutikken hadde åpent idag pga morsdagen og det var mange ute og handlet. Jeg kjøpte mine tulipaner i går ellers feires ikke dagen, studentbarnet har det travelt med andre ting og det er helt greit. Foreldre i live har jeg heller ikke. Så da feirer man seg selv med tulipaner.....

Nå er det i ferd med å skye over og jeg lurer på om det kommer mer snø, for jeg har frosset halve natten og hele dagen.

Ingen ting har blitt sådd og ingen ting har spirt, derfor avslutter jeg med en Solskinnsvise:

Sov du vesle spire ung, ennå er det vinter,
ennå sover bjørk og lyng, roser , hyasinter.
Ennå er det langt til vår, langt til rogn i blomstring står.
Sov, du vesle spire, ennå er det vinter.

Himlens sol ser ned på deg, solskinnskyss den sender.
Snart blir blir grønt langs sti og vei, småblomst varmen kjenner.
Enn en liten solskinnsbønn; vesle spire bli snart grønn!
Himlens sol ser ned på deg, solskinnskyss den sender.

Etter Z. Topelius (fra Mads Bergs "Skolens sangbok")

2 kommentarer:

IngunnBW sa...

Det er vel morsdag i dag ja. Jeg er i samme situasjon som deg, men har ikke kjøpt tulipaner :) Derimot kjøpte jeg narcisser på fredag, det får holde. De har ikke sprunget ut, så det blir ordentlig vårstemingen her inne av å følge med på knoppene.

Så nydelig bilde av julerosen i hagen din :) Og snøklokkene er jo også bare helt skjønne.

Litt sne må vi ha slik at planter og ikke minst roser får vinerdynen sin. Men ikke sånne mengder...!

Ååå...sov du vesle spire! Den er jo SÅ søt! Takk for at du minnet meg på den :)

elle-melle sa...

Morsdag feires ikke her heller!
De røde julerosene mine har ikke begynt blomstringa ennå, de pleier å komme noe senere enn de hvite.

Sov du vesle spire ung.... nydelig sang som jeg husker godt fra skoletida. Det hender jeg synger litt for spirene mine og da blir det ofte den:)