torsdag 26. februar 2009

Virre, virre, vapp....

Virre, virre, vapp, så var tomatfrøene i jorden for i år. Det blir alltid sådd mer frø enn jeg hadde tenkt...

Problemet var at da jeg sådde det første frøet av de små russiske vannmelonene, tenkte jeg plutselig at de burde hatt en større såbakke. Jorden er tatt ut av alle såbakkene, men jeg kan ikke finne frøet igjen. Frøene er ganske store og burde være lette å finne igjen, men nei ikke tale om selv om jeg har lett gjennom hele jorden med skje. Vurderer å la frøet spire i en dyp tallerken og flytte det over i såbakken etterpå. I morgen blir de andre melonfrøene sådd, jeg tenkte å prøve en på verandaen og to i selv-vanningskassen i drivhuset. Melonplanter er en fasinerende sak og vokser med en gresselig fart. Vannmeloner smaker også fantastisk og alltid kjekt å prøve noe nytt.

Neste prosjekt blir å få gulrøttene i melkekartongene, melkekartongene står klar på verandaen i en gammel stekeform og jeg har begynt å fylle jord i noen av dem. Kulden i februar overrasket meg og derfor har det ikke blitt noen fremgang i prosjektet. Mildere temperatur og mer vårlig vær gjør at det snart blir et nytt forsøk på gulrotsådd. Det er ganske sent på Jæren å så gulrøtter i slutten av februar, men egentlig har det ingen hast...

Det har vært mer blå himmel i dag innimellom det grå, temperaturen er bra og fuglene synger...

1 kommentar:

Marit sa...

Jeg har også prøvd å så meloner, men frøplantene døde. Siden det har jeg ikke prøvd igjen. Lykke til med din melonsåing. Skal se det blir meloner på deg i sommer!