mandag 5. januar 2009

Innefrosset....

I dag måtte jeg tidlig ut til en avtale, isende kaldt og en frossen bil krever mye planlegging. En bøtte med vann for å tine bildøren, De-iser for tining av vinduene.
Bildørene fikk jeg opp, men gikk ikke igjen med det resultat at lyset inni bilen ikke slukket.
Det å kjøre med bil med døren åpen og lyset i bilen på er ikke vanlig. Etter litt tid fikk jeg lukket døren og kom meg frem der jeg skulle. Da ville ingen av bildørene åpnes igjen, jeg kom meg ikke ut av bilen. Satte varmen på full guff og fikk åpnet bilvinduet, prøvde å komme meg ut av vinduet men det ble for dumt.... Panikk tidlig om morgenen er ingen hyggelig syssel.....
Etter noe tid og forsinket til avtalen og betaling av parkometer var jeg klar for avtalen.
Da jeg kom for å hente bilen og kjøre hjem var bildørene frosset igjen og inn i bilen kom jeg ikke.
Heldigvis var det en butikk i nærheten og jeg fortalte hva problemet var og om jeg kunne kjøpe noe varmt vann til å tine døren og låsen. Damen var hyggelig og ga meg en kanne varmt vann og bildøren ble omsider åpnet og jeg kom meg hjem. Skikkelig blåmandag i det nye året, nå venter jeg på værmeldingens løfte om temperaturstigning og regn.

Husker ennå den isende kalde januardagen jeg skulle hente min datter på flyplassen, da var det 20 kalde og støtfangerne var frosset så bilen(en annen bil) hang ned og tinte ikke før mildværet kom. Da ble drosje redningen og datteren ble hentet på Sola flyplass.

Jeg hater kulde og som MonaO lurer jeg stadig på hvor denne drivhuseffekten er? Heldigvis pleier jeg å glemme det når våren kommer.......

Ingen ting hagerelatert i dag, bare frustrasjon over kulden....

4 kommentarer:

Marit sa...

Huttetu, det er ikke moro med sånne opplevelser på en mandag. Been there, done that... Min redning ble til slutt en silikonstift som en kan smøre langs kanten på dørene med så de ikke fryser fast noe mer. Det selges på besnsinstasjoner. Ja, en kan lure på hvor drivhuseffekten er nå om dagen i hvertfall. Her har det vært 17 kalde grader i nesten hele dag.

Anonym sa...

Huff da, ingen god start på en uke.
Frosne bildører er noe herk.
Her er det nå blitt 2 plussgrader og det har begynt å blåse litt.
Kanskje håp om å få tørket noe klær ute på verandaen uten at de fryser pinnestive.

elle-melle sa...

Oj.oj det der høres ikke bra ut.
Jeg synes nesten jeg kan se deg for meg der du sitter inni bilen og ikke kommer ut - fryktelig følelse.
Men jeg koser meg med dette været - så lenge det er i januar. I dag har det vært så kaldt her at det ble sånne koselige knirkelyder i snøen når man går.
Men jeg gleder meg til våren og varmen så klart.

Gry sa...

Herlighet. Jeg er utrolig glad vi nå har garasje. Men jeg husker da vi ikke hadde det.. Dører som jeg måtte sitte å holde på når jeg kjørte eller vinduer som var frosset fast. Veldig kjekt den tiden du måtte betale bompengene cash.