onsdag 14. januar 2009

Utesådd og overvintringsplanter.....



Foreløpig er det ikke så mye som spirer i utesådden ennå, kun
http://www.tandmpics.com/240/4/4269.jpg Scabiosa "beaujolais bonnets" og http://www.tandmpics.com/240/4/4502.jpg Centaurea dealbata, begge fra T&M. Den siste har nettopp begynt å spire, i fjor trodde jeg den var ettårig og rusket opp alle plantene. Nå har jeg imidlertid forstått at den er flerårig. I fjor blomstret den fra juni til ut september, det kan jeg like.
Overvintringsplantene er en Sitronmelisse, et par frøsådde Kamfer-lavendel (de dufter fantastisk), en rosa Isop som skal til Røsslyng. Noen frøsådde småblomstrende Storkenebb (en hvit og en blå) og en eller annen Sedum, kjøpt på restesalg. I leirkrukken skal det være Erantis kjøpt i høst, blir spennende å se om de kommer og blomstrer i år. Det meste av frøsådden har ennå ikke spirt, men hver dag er jeg ute og sjekker frøsådden.
Ellers må jeg få takke både Vivi og Vigdis for mine nye Awarder. Jeg har bestemt meg for ikke å lime dem inn i bloggen, som jeg heller ikke har gjort med de jeg tidligere har fått...
Tankemessig sendes de videre til andre bloggere som også fortjener Awards og dem er det mange av.....
Været i dag har vært bra ut fra årstiden, litt frost i og morges sol og så kom det plutselig en haglbyge. Det er meldt kaldere vær de neste dagene, men på min tur i nabolaget kunne jeg se at ikke bare Snøklokkene er på vei opp, men også Klosterklokker....

3 kommentarer:

elle-melle sa...

Den der centaureaen var nydelig. Er den fin å bruke i buketter?
Jeg er alltid på jakt etter gode blomster til en av sommerens store gleder, nemlig å plukke store, frodige og fargerike buketter.
Jeg har jo den vanlige blå, og den bruker jeg, men den står ikke så lenge i vasen.

Røsslyng sa...

Oj, den scabiosaen hadde en kjempehærlig farge!
Lykke til med all spiringen fremover, spennende dette med å gå på spireleit i pottene og tiden frem til våren er her for fullt føles litt kortere da ;)

Nydelig primula du har øverst i bloggen nå!

Randines hageblogg sa...

Takk for hyggelige hilsner...

Det står på pakken June, at den er en "super cut flower".
Hvis du sender meg en PM, sender jeg deg noe frø så kan du prøve.
Den kan sås fra januar til mars og blomstrer første året.

Til Røsslyng så har jeg aldri fått til Scabiosa, men prøver igjen...