fredag 30. januar 2009

Tulipaner og verandahaging....

I går da jeg handlet kjøpte jeg nye tulipaner, sto valget mellom aprikos og hvite. Valget var lett det ble de hvite, de hang i vasen i går men i dag er de i ferd med å springe ut. Grøssende vakre gule farger inni blomsten...
Egentlig er jeg ikke noe tulipanmenneske, men den trasige januar krever noe som lyser opp i tilværelsen og da blir det tulipaner.
I kolonihagen har jeg bare Villtulipaner, men gleder meg over vakre tulipaner i andres hager og slipper å irritere meg over rådyrene som også elsker tulipaner.

Vi er blitt velsignet med et høytrykk som medfører frost om natten og sol om dagen, det skulle vare en stund. Jeg lurer på om det er fastefrosten som er kommet....

Utpå dagen ble det så varmt (5 grader) at jeg kunne være på verandaen med ekstra klær på. Solen er nå tilbake på verandaen hele formiddagen og jeg gleder meg til verandalivets gleder.
Kostet gulvet og sjekket frøsådd og overvintringsplanter. Lavendlene som overvintrer der fikk mer jord i krukkene og noen krukker med Kinagressløk og vanlig gressløk ble stusset og klippet litt ned.
Fuglene har fått ny mat, den gamle ble kastet. Det er mange katter som lusker rundt i nabolaget, det har derfor ikke vært så mange småfugler som det bruker. Siden det er så mange pusevenner her skal jeg ikke si noe om hva jeg synes om kattene.....

Det blir en flott helg værmessig, med frost og klar sol fra skyfri himmel.......

4 kommentarer:

Gry sa...

Jeg gleder meg til helg nå som det er medt pent vær! Her har også vært mildt og fint, rene vårværet.

elle-melle sa...

Det høres deilig ut at du snart kan begynne verandalivet igjen.
Når det bare blir litt mer sol her har jeg tenkt å tulle meg inn i et teppe og sette meg utenfor bare på trass.
Jeg må bekjenne at jeg elsker tulipaner, og at jeg har problemer med rådyra - sukk
Men etter at jeg begynte med blodmel har problemet blitt mye mindre. Nå hender det faktisk at jeg kan nyte tulipaner i hagen til de visner av seg selv.

Marit sa...

Tulipaner er vakre blomster, det er helt sikkert. Så det er frost hos deg også? Får håpe vårblomstene dine ute ikke tar skade av det da.

Vivishagerom sa...

Når jeg leste overskrifta om verandahaging, så tenkte jeg med en gang på sommer og sol. Men det er januar og andre er heldigere enn meg skjønner jeg. Her er det minus 10 om dagen og egentlig fantastisk vintervær.
Men snart kommer sola igjen, og da blir det bare herlig.
Ha en fin lørdag. Klem