torsdag 4. juni 2009

Bare blåbær....

Siden jeg har bestemt meg for å ikke skrive om været, er dagens bilde fra en av blåbærbuskene. Jeg har gledet meg umåtelig over årets flotte blåbærblomstring, uansett hvor mange bær det blir senere på sommeren. I bakgrunnen ses den gamle hagehytten, som jeg håper at blir skiftet ut på et tidspunkt.
De to nyutdanna arkitektene jeg kjenner har planer om å komme i hagen og lage tegninger til ny hytte, og det blir spennende for jeg har mange planer og håper på at den kan skiftes ut.

En liten tur i hagen i dag og klippet innsiden av resten av hekken, ryddet rundt bringebærene. Bringebærene skal fjernes så snart sommeren er over, de setter rotskudd alle veier også i fjorårets kompost. Lukte et bed bak drivhuset og fjernet naboens røde "Lykkekløver" som jeg kaller den, den sprer seg verre enn ugress men er heldigvis lett å fjerne når plantene er små.
Vannet tomatene i drivhuset, de tørker fort i solen som har skint hele dagen.

Hjemme igjen fra hagen ble det stolhaging og kaffe på verandaen, selv om jeg har bestemt meg for ikke å så mer har det havnet 3 sukker-ertefrø i melkekartonger på verandaen. Sukkererter er en favoritt om sommeren, både i wok og i salat og jeg bekymret meg for at det går for sent i hagen. På verandaen får de klatre i Ellos-stativet og det blir en test for dette året.

Bortsett fra at jeg ikke skal si noe om været har jeg igjen funnet frem vattert jakke og skrinlagt planene for innkjøp av ny bikinioverdel foreløpig...

7 kommentarer:

elle-melle sa...

Fjerning av bringebærkratt er ikke så lett. Jeg vet ikke om det er ville bringebær eller hagebringebær du har, men det er kanskje samme sak. Jeg hadde en del ville bær på et sted det skulle stå en klatrerose.... Det ble litt slossing med torner kan du si. De har en tendens til å komme igjen og igjen. Dette er nå flere år siden, men fremdeles dukker det opp en bringebærkvist i ny og ne.

Håper du har det lunt på verandaen din. Her har det vært så kaldt og blåsete i dag at jeg har for det meste holdt meg inne.

Røsslyng sa...

Kampen mot bringebærne er en evig kamp. Svigerfar dyrket bringebær her "i hine hårde dager" og selv om de sto pent på rekke og rad den gang og bare der som bakhagen til dette huset er nå så dukker det altså opp bringebær "overalt" ennå :(

Her er det heller ikke særlig sommertemperatur å snakke om selv om sola er fremme, en isende vind ødelegger hele gleden ved å være ute.

Anonym sa...

Brr... her ble det en jakke + en vattert vest i hagen i dag. Langt unna noe bikinivær, ja.

Margrethes hus og hage sa...

Hageblåbær står på ønskelista mi også :)
Skjønner godt du fryder deg over blomstringen. Vakker busk både med blomster og med bær :)

Hilsen Margrethe

Mari sa...

Du er mykje borti hagen din du :) Kom til å tenke på om hvor langt du må reise for å komme deg dit?

Bringebær er nok ikke det letteste å bli kvitt nei. Har ikke noe erfaring med det i stor grad, men ser poenget. Bringebær i komposten er ikke så stas.

Her var det faktisk bikinioverdel og shorts til å begynne med i dag. Har vert endel vind, men sola varmet godt og jeg blir litt heit i toppen når jeg skal snekre og ikke får det som jeg vil hehe. Avslutta dagen med både genser, jakke og lue. Vinden har kommet tilbake og jeg er sikker på at hvis jeg hadde holdt i en stor paraply kunne jeg ha seilt mange mil avsted. Så det så ;)

Randines hageblogg sa...

Mari
Jeg har ikke lang vei til hagen den ligger 5 min. hjemmefra...

Marit sa...

Hageblåbær har jeg også, men mine har ikke sånne flotte klaser som dine! Du får sikkert en flott avling i år.

Håper at du slipper å kle deg like godt i dag, og at solen skinner hos deg!