mandag 1. juni 2009

Vakkert pinsevær...

Hele pinsehelgen har vært full av sol og blå himmel, fantastisk vær selv om det blåser litt på ettermiddagen "solgangsbris" heter det på våre kanter.
Dagens bilde er av Kirgisløkene som blomstrer mellom de nyplantete hvite syrenene mot hagenaboen. Mye blomstrer i hagen nå og de gamle gule dagliljene og irisene er i ferd med å springe ut.
I dag kom mais og squash omsider i jorden, jeg ser ingen tegn til de frøsådde ertene. Hvis ikke noe snart dukker opp får jeg så nye, men det er tørt i hagen og det hjelper kanskje med litt nedbør eller vanning.
Tomatene i drivhuset er vannet og sjekket for "tyver", kaldbenken med sine jordbær og vårløk er også vannet. Ellers ble det bare de nysådde squashene som fikk ekstra vann, jeg satser på overgartneren og plantene er klar for en regnskur.
Det verste jeg vet i hagen er lus, ingenting er så ekkelt som hundre millioner lus på plantene, veps og spesielt jord- og plommeveps er også en av fobiene. Kikket plutselig på en av Akeleiefrøstjernene og det var en ubegripelig mengde lus. Den blir enten kuttet helt ned eller sprayet med grønnsåpe, det vil tiden vise. Akeleiefrøstjernene er noen av mine favoritter på denne tiden av året.

Pinseværet har også gitt mulighet for verandahaging eller spesielt stolhaging på verandaen om ettermiddagen. I dag har jeg ryddet i tomatene, flyttet chiliene og melonplanten er flyttet ut. Kaffedrikking, P1 på radioen og solparasollen oppslått er endel av sommerens gleder. Det som ikke er noen glede var at i går kveld klippet jeg en liten snegle i verandakassen, litt sent på kvelden lenge etter at jeg hadde vannet.

Det blåser stadig men i dag har temperaturen ligget på rundt 18-20 grader og det er deilig sommervær nå i begynnelsen av juni....

3 kommentarer:

elle-melle sa...

Åhh ja, det er herlig sommervær her også. Ikke vind og godt og varmt.

Lus er noe herk. Jeg har sprayet noen roser med grønnsåpevann.

Marit sa...

Nydelig vær over hele fjøla ser det ut som! Her var det 29 grader i dag, og nesten i meste laget. Men å klage på varmen går ikke an, ikke enda i hvertfall ;-)

Nydelige kirgisløker du har! Lilla er en flott farge i hagen.

Ikke hyggelig med sneglebesøk. Får håpe du ikke finner flere!

Margrethes hus og hage sa...

Nydelig sommervær er ikke å forakte :) Stolhaging har jeg sansen for ;)

Ha en fin uke!

Hilsen Margrethe