onsdag 10. juni 2009

Blå onsdag...

Dagen i dag har vært blå selv om himmelen er grå, uten at jeg vet hvorfor men det spiller ingen rolle...

Tok et lite handlerace tidlig i dag, kjedelig å bare ha hageklær så det var tid for litt nyinnkjøp. Fleecejakke og bikinioverdel sto på programmet, men så enkelt er det ikke å handle. Kom hjem med 3 nye T-skjorter og en ny kongeblå Fjellrevensekk. Den sistenevnte var jeg mest begeistret for, enkelte "diller" er viktige og jeg elsker simpelten Fjellrevesekker og var imponert over at de omsider fantes i butikken igjen etter flere års fravær.
Bomullstøy er ikke lett å finne i sportsbutikker, men jeg rasket med det de hadde som jeg kunne bruke...

Dagens bilde er av Geranium "himalayense" og mine "gamle" iris, i bakgrunnen ses den nyklippede hekken. Er umåtelig stolt av hvor skjev og uryddig den er klippet. Var en tur på oversiden av parsellen i dag og tok et overblikk over arbeidet som venter. Hekken er ikke så ille, når bare gresset og gressgangen blir tatt...

I hagen ble drivbenken luket og ryddet, lokket er satt på igjen for nå er jordbærene snart klar. Jordbærene vil jeg ha selv og ikke dele med fugler i hagen, det er også plass for såing av flere reddiker. Et stort staudebed ble ryddet for hvite Agurkurt, som har frøsådd seg i hopetall og for å få plass til stauder måtte de vekk, de ble kompostert. Så oppdaget jeg at det var en brennenesle da jeg lukte et annet sted og brandt meg, den ble sporenstreks fjernet selv om jeg gjerne vil ha brennenesler i hagen til gjødselvann. Mye annet ugress ble fjernet etterhvert som jeg kom over det, men det ble nok mest hvite agurkurt som forsvant.

Alle frøsådde planter som har blitt stående en måned i potter ble sjekket og de som ikke var oppspist ble spadd ned. Det som gledet meg mest var de tre http://www.plantsofdistinction.co.uk/acatalog/lrg_1605B.jpg som fortsatt var i live og ble plantet ned i bedet.

Gjødslet grønnsakbedene, så nå blir det nok ikke regn på en stund selv om himmelen fortsatt er grå. Temperaturen i dag var ypperlig for hagearbeid rundt 14 grader, ikke for varmt ikke for kaldt, hva mer kan en ønske for en dag i juni....

5 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Fleecejakke og pikinioverdel, ja det er slik i sommer Norge.
Alltid godt å ha en liten sekk på ryggen, det er mye enklere å bære ting.
Håper vi får se blå himmel igjen snart.

Gry sa...

Må si jeg hoppet da jeg leste fleecejakke og bikinioverdel! Litt av en kombinasjon - sammen..... Isbader? :)

Margrethes hus og hage sa...

Så flink du har vært i dag! Blir helt imponert. -Men dille på fjellrevensekker har jeg aldri hørt om før ;P

Ha en fin kveld!

Hilsen Margrethe

elle-melle sa...

Så det er det en må gjøre hvis en ikke ønsker regn - gjødsle?
Skal huske på det, for nå vil ikke jeg ha mer regnn med det første.

Bikinioverdel passer utmerket sammen med fleecjakke:)
Å kjøpe klær er det verste jeg vet, så her blir fillene brukt så lenge de holder sammen -bikinioverdel har jeg ikke og kommer heller ikke til å kjøpe, fleecejakker har jeg tre stykker av og det holder for en stund.

Marit sa...

Flott klatrehortensia du har tatt bilde av. De har jeg aldri fått dreisen på. Hadde en der jeg bodde før, og den ville aldri blomstre.

Bikini og fleece ja, sånn er sommerværet i Norge. En må være rustet for alle muligheter ;-)