tirsdag 2. juni 2009

Haging i stiv kuling og sol....

Hverdagen er tilbake og pinseværet er over, temperaturen har sunket og det blåser fra alle kanter.

De eneste plantene som sto såpass i ro at de kunne foreviges var de gule lerkesporene bak hekken. Alt annet svaiet i vinden og det blir stadig tørrere i jorden.

Dagens haging startet med å klippe helt ned den lusebefengte Frøstjerneakeleien, den var ikke til å redde med et slikt angrep. Tidligere har jeg hatt lus på vanlige akeleier, men kan ikke huske et slikt angrep tidligere. Neste år vil vise om planten vil overleve. Lusene går til de evige kompostmarker ut av hagen og inn i felleskomposten.

Dagens prosjekt var å rydde rundt fjorårets kompostbinge og sette ned Blomkarse som skal dekke kompostbingen over sommeren. Samtidig klippet jeg innsiden av hekken og fjernet ugresset. To små selvsådde roser,noen bringebærskudd og noen udefinerbare planter ble fjernet samtidig. Morgendagens plan er å ta innsiden av hekken på den andre siden, det blir denne ukes store prosjekt å klippe hekken på nedsiden av parsellen.

Jeg ble ør i hodet av all sol og vind og veradaene var et bedre sted å være. De siste Verbaskumene ble pottet opp og det tror jeg var de siste opp-pottingsplantene og godt er det.
Klær har blitt vasket og hengt ut, god klestørk må det være med all den vinden.
Det har skyet over men jeg tror ikke det blir regn, temperaturen har variert fra 10-13 grader i dag.

Ellers er det tid for "Grønn glede" på NRK i kveld og det må nok ses med tekst-TV også denne sesongen, programlederen snur seg alltid bort når hun snakker og snakker uklart og om for mange ting på en gang for meg...

3 kommentarer:

elle-melle sa...

Synd med den akeleiefrøstjernen. Har den sådd seg hos deg?
Hvis ikke kan jeg godt sende deg en av mine frøsådde. Jeg har en plante, men egentlig er det vel to, for den har en stilk med rosa blomster og en med hvite. Frøbarna er mange så hvis du vil står det noen her og venter på deg. Bare send meg en PM hvis du er interessert.
Her er det vært bra vær i dag også, men det er blitt kjøligere i luften nå i ettermiddag, og i morgen får vi visst både kjøligere temp og frisk vind(kuling) igjen.
Jeg synes det gode været kunne vart litt lenger.

Elsa sa...

Synd med lusa på frøstjernen. trodde ikke at det var lusplanter, heller ikke akeleiene. Jeg har hatt luseangrep på rosene, men da er det ubønnhørlig fram med Decis.
Her er det regnvær i dag, og i morgen ser vi nok nysnø på fjelltoppene.

Marit sa...

Skal si at været endrer seg fort, ja. Denne vinden som er hos deg er her også. Rart ikke sant? ;-)
Det blir utrolig tørt, og en må nok regne med å vanne mye fremover, for denne vinden skal fortsette til torsdag her i hverfall.

Lus på akeleier har jeg aldri opplevd. Får håpe du blir kvitt utøyet.