onsdag 3. juni 2009

Stadig kuling og sol....


Siden det stadig blåser kuling og ingen planter står lenge nok til å fotograferes er dagens bilde en favoritt fra 2006 og stadig en forsommerfavoritt, nemlig en av mine Akeleiefrøstjernene.
I dag sjekket jeg mine to andre frøstjerner (Thalictrum Ranunclulaceae aquillegifollum). De to andre frøstjernene er det ikke lus på og den ene rosa er i ferd med å blomstre, men så var det dette med vinden som blåser fra alle kanter. Plantearven har en side om http://www.plantearven.no/akeleiefrostjerne.htm akeleiefrøstjerne, men det tok litt tid å få lagt den inn.
Dagens hagearbeid ble ikke hekk-klipping p.g.a sure skuldre og rygg, det ble vannet i drivhuset, gjødsel og mer jord kom i pottene. Deretter ble det litt arbeid et sted i le for vinden og hvor solen stadig skinte. Ryddet vekk endel potter utenfor drivhuset, fjernet noe ugress og klippet gress-kanter som er en fredelig syssel synes jeg.
En av mine hagenaboer var ute og jobbet i varmedress, det skulle ikke være nødvendig i juni. Kanskje det også er tid for meg å ta min på igjen. Men uansett skinner solen, alt er grønt og vakkert og heldigvis satser jeg på hardføre planter som tåler tørke og snegler. De sistenevnte liker nok ikke tørken eller så er de færredette året...

1 kommentar:

Vivishagerom sa...

I dag har vi også hatt vind. Eller jeg kan vel kanskje ikke kalle det vi har for stom, selv om det føles slik. Pottene med pelliser ramler overende på veranda'n og jeg er til nå to potter i minus.
Håper på bedre vær til helga,selv om jeg har fått gjort litt husarbeid i dag.
Ha en fin kveld.