mandag 27. april 2009

Drivhusrydding...

Dagens bilde er Maria Nøkkelbånd som blomstrer nå, de har jeg fått av en hagenabo som sa at når de blomstret da var våren kommet. De lyser virkelig opp, selv om sneglene har spist litt på noen av blomstene.

Da jeg omsider var ferdig med dagens nødvendige gjøremål hadde det begynt å regne. Det var bare å finne frem regnbukse og vanntett jakke og ta en liten tur i hagen. Regnet er bra for det har vært tørt lenge og alle plantene sukket nok etter vann.

Omsider fikk jeg startet på opprydningen i drivhuset og har planlagt hvor tomatene skal være dette året. 3 Oregon Spring i store potter på selv-vanningsbrettet, det ble til og med vatret for at det skulle stå beint. 2 Gardener Delight i en fiskekasse med plast og undervanningsmatte.

I selv-vanningskassen skal det bo 2 små russiske vannmeloner "Small shining light" http://www.plantsofdistinction.co.uk/acatalog/lrg_0526.jpg . For bedre bestøving sår jeg nok endel Honningurt i samme kasse.

Hagetidende har kommet og jeg har lest om Honningurt at frøstandene må fjernes for å hindre nye frøplanter, det har de nok lest på pakken for det står der. Det er ikke noe problem er min erfaring. Det de ikke nevner er at Honningurt er en utmerket plante for flere humler og blomsterbier som hjelper til med bestøvning, i tillegg til å være en god grønngjødslingsplante. Hvis den kommer på et sted der en ikke vil ha den er den lett å rykke opp og har slett ikke dype røtter (det var dagens surmuling). Jeg har Honningurt i alle grønnsakbed og gleder meg over de vakre blomstene....

2 kommentarer:

Marit sa...

Det var en flott primula du hadde! Da er det helt sikkert vår når den blomstrer, ja! Fint at du har fått ryddet i drivhuset. Sånt er er et ork, men det må gjøres dessverre...

Elisabeth sa...

Høres ut som er godt stykke arbeid, og hagearbeid er jo noe man bare må bli i godt humør av også . Ha en flott uke videre :)